Overhead en bedrijfsvoering

Ambitie

We bezuinigen op de gemeentelijke organisatie

Om financieel gezond te blijven zien wij ons genoodzaakt om weer te bezuinigen op onze organisatie. Dit gaat om een bedrag van € 4,8 miljoen per jaar vanaf 2026. Dit doen we met de grootst mogelijke zorgvuldigheid ten aanzien van  de dienstverlening naar de burger en de uitvoering van essentiële taken. Deze bezuiniging bestaat uit drie onderdelen:

  • een generieke bezuiniging op de gemeentelijke organisatie van € 3 miljoen;
  • een bezuiniging op communicatie van € 1,1 miljoen;
  • een bezuiniging op facilitaire zaken van € 0,7 miljoen;

In 2026 gaan we voor de generieke bezuiniging een tijdelijk, restrictief en selectief vacaturebeleid invoeren

Dit betekent dat we kritisch gaan kijken naar welke vacatures we meteen gaan invullen en welke mogelijk later. De tijd die we door deze tijdelijke maatregel creëren zal de organisatie gebruiken om met een structurele invulling van deze bezuiniging te komen. Door deze bezuiniging nu voor te stellen kunnen we op enkele punten waar het nu al knelt een oplossing realiseren. Dat gaat onder andere om het  juist en tijdig afhandelen van beroep- en bezwaarprocedures en de ICT-dienstverlening die noodzakelijk zijn ter ondersteuning van het primaire proces en het uitvoeren van wettelijke taken.

We bezuinigen ook op communicatie en facilitaire zaken

Dit gaat voor communicatie om een bezuiniging van € 1,1 miljoen. Deze is ontstaan door een al openstaande bezuiniging op communicatie en een tekort op werkopdrachten. Door de afdeling anders te organiseren, kunnen we deze € 1,1 miljoen besparen. Daarnaast zien we dat de kosten voor facilitaire dienstverlening in het afgelopen jaar flink zijn gestegen. Om onze facilitaire dienstverlening op een minimum aanvaardbaar peil te houden moeten we keuzes maken binnen deze dienstverlening. Bij het onderdeel Financiën bij dit programma staat verder toegelicht wat we niet meer gaan doen.

Deze taakstelling komt bovenop eerdere bezuinigingen op de organisatie

Bij de takendiscussie is in 2024 al besloten om € 3,5 miljoen te bezuinigen op de organisatie. Dit is destijds ingevuld door ‘de kaasschaaf’ over de organisatie te halen en door versoberingen rondom interne dienstverlening zoals vergaderfaciliteiten. Daarnaast is bij de begroting 2025 nog een integrale taakstelling op de organisatie gelegd van € 1,5 miljoen.

Uitvoeringskracht van de organisatie

In het kader van de ‘toekomstbestendige organisatie’ hebben de afgelopen jaren noodzakelijkerwijs  geïnvesteerd in de uitvoeringskracht van onze organisatie. Ondanks deze investeringen zien we dat de uitvoeringskracht onder druk staat en de investering bij voorgaande bezuinigingen al weer gedeeltelijk moest worden teruggedraaid. We worden ook steeds meer geconfronteerd met toenemende, complexe wet- en regelgeving, bijvoorbeeld als het gaat om informatieveiligheid, digitalisering en privacy, maar ook in de uitvoering van bijvoorbeeld beheer van onze stad en de gebiedsontwikkeling.
In het voorjaar heeft u een gesprek gevoerd met het college en de gemeentesecretaris over de organisatie. Daarbij heeft u de motie 25002.004 Agenderen behoud uitvoeringskracht gemeenteorganisatie aangenomen. Daarbij vraagt u ons om knelpunten binnen de uitvoering te signaleren en voorstellen te doen om deze op te lossen. Enkele grote knelpunten op het gebied van ICT lossen we in deze begroting op maar dit gaat wel ten koste van andere activiteiten en ambities. We gaan in de komende periode uitgebreider in kaart brengen en onderbouwen waar knelpunten in de uitvoeringskracht zitten. Daarover komen wij in het eerste halfjaar van 2026 bij u op terug.

Lasten & baten

104

8,4%

1

0,1%

Deze pagina is gebouwd op 10/13/2025 10:18:13 met de export van 10/11/2025 09:40:38