bedragen x € 1 miljoen
status Q1 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|
niet ingevuld, niet realistisch | ||||||
| sober borrelen en huisvesten partners in stadhuis | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,3 | 0,3 |
niet volledig ingevuld, wel realistisch | ||||||
| aanpassing loon- en prijscompensatie gesubsidieerde instellingen | 1,9 | 1,9 | |||
| algemene taakstelling Zorg en Welzijn | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | |
| bezuiniging communicatie | 1,1 | 1,1 | 1,1 | ||
| efficiency bedrijfsvoering W&I | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
| facilitaire dienstverlening | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | |
| JmV: doorstroom 18+ en van behandeld naar begeleid wonen en transformatie | 2,0 | 3,0 | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
| Parkeerwinkel in stadhuis | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||
| taakstelling op de organisatie | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | |
| Wetswijziging eigen bijdrage Wmo | 0,6 | 0,6 | 0,6 | ||
| Wmo Huishoudelijke Ondersteuning | 1,8 | 1,9 | 2,0 | 2,0 | |
totaal | 2,1 | 9,0 | 12,0 | 14,2 | 14,2 |
Sober borrelen en huisvesten partners in stadhuis
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
Er was al een bezuiniging van € 90.000 ingeboekt op het sober borrelen en huisvesten van externe partners in het stadhuis. Deze bezuiniging wordt verhoogd met € 230.000 naar € 320.000. De bezuiniging is als volgt verdeeld:
Hoe de bezuiniging wordt ingevuld moet nog worden uitgewerkt. |
|---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
De invulling van de bezuiniging is onzeker gezien de hoogte van het bedrag. Het sober borrelen wordt meegenomen in de taakstelling op de catering en komt hier bovenop. Wij verwachten deze bezuiniging niet te kunnen invullen.
Het is niet de verwachting dat we € 250.000 aan taakstelling in de vorm van netto extra opbrengsten kunnen waarmaken. Het huisvesten van partners in het Stadhuis vereist onderzoek naar welke partijen hier mogelijk gehuisvest kunnen worden en wat hiervan dan de kosten (aanpassingen gebouw/inrichting, service etc.) en de huuropbrengsten. Het hangt bovendien samen met de ontwikkeling rond de huisvesting van de ambtelijke organisatie. Deze onderzoeken zijn nog niet klaar en er zijn op dit moment ook nog geen nieuwe huurders. Wij verwachten deze bezuiniging niet te kunnen invullen. |
|---|
Aanpassing loon- en prijscompensatie gesubsidieerde instellingen
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
We gaan vanaf 2027 onze gesubsidieerde instellingen dezelfde loon- en prijscompensatie geven als wij van het Rijk ontvangen. Hierdoor krijgen deze instellingen minder geld dan voorheen Dit vinden wij een hele vervelende maatregel. Maar het is nodig omdat het Rijk ons te weinig geld geeft. Deze bezuiniging raakt vooral de sectoren welzijn en cultuur, die belangrijk zijn voor zorg en leefbaarheid. We zullen jaarlijks met onze partners kijken wat de gevolgen zijn. We hebben de subsidieverordening hierop aangepast. Deze moet nog door de raad worden goedgekeurd. |
|---|
Algemene taakstelling Zorg en Welzijn
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
We leggen een algemene taakstelling op binnen zorg en welzijn van € 0,3 miljoen. We verwachten de eerste jaren de bezuiniging in te kunnen vullen door fasering van de extra uitgaven op de wettelijke taak gezondheid. Voor een structurele oplossing gaan we onderzoek doen binnen het hele gezondheids- en welzijnsbeleid. |
|---|
Efficiency bedrijfsvoering Werk en Inkomen
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
Er is een generieke bezuiniging van € 125.000 ingeboekt op de bedrijfsvoering van de afdeling Werk en Inkomen. Zoekrichtingen zijn bezuinigingen binnen het management en afdelingsbreed onderzoeken of vacatures geschrapt kunnen worden. In december 2025 zal hiervoor een plan gereed zijn en ambtelijk worden besproken. Dan zal ook besloten worden hoe de bezuiniging wordt ingevuld. |
|---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
Er worden geen politieke of beleidsmatige obstakels gezien. Uiteraard spelen werkdruk en ook de andere bezuinigingen wel een rol bij de invulling van de bezuiniging |
|---|
Bezuiniging communicatie
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
We gaan de afdeling communicatie anders organiseren, waardoor we € 1,1 miljoen verwachten te kunnen besparen. Dat is € 0,4 miljoen meer dan de oorspronkelijke bezuinigingsopdracht. Dat is nodig omdat we minder communicatieopdrachten uitvoeren per jaar. Omdat het ook om personeel gaat reserveren we in 2026 de eerste € 1,1 miljoen als frictiebudget. Uiteraard hopen we dat we het personeel op andere plekken in de organisatie een plek kunnen geven zodat dit niet nodig is. |
|---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
Een deel van de formatie betreft vast personeel. Daardoor kunnen er frictiekosten ontstaan. |
|---|
Facilitaire dienstverlening
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
De budgetten sluiten niet meer aan op de kosten voor de uitvoering van de facilitaire dienstverlening. Er is een inventarisatie gemaakt van de huidige contracten. Hieruit is gebleken dat er een tekort wordt verwacht van € 0,4 miljoen. De aanbesteding van de schoonmaak van het stadhuis leidt tot € 0,6 miljoen aan hogere kosten. Dit ondanks een versoberde opdracht. Ook stijgen de kosten van facilitaire dienstverlening. Om dit op te lossen zijn er bezuinigingsmaatregelen genomen die optellen tot € 0,7 miljoen.
|
|---|
JmV: doorstroom 18+ en van behandeld naar begeleid wonen en transformatie
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
De bezuiniging staat op oranje. Dit komt omdat we financieel geen nadeel verwachten in 2025 op de jeugdhulp. Ook zijn er diverse acties ingezet om het gebruik van behandeld wonen af te schalen naar begeleid wonen en het aantal 18+’ers te verminderen. Omdat met name de declaraties van de niet gecontracteerde zorg achter lopen kunnen we nog geen inzicht geven in de ontwikkeling van de aantallen. Er zitten veel 18+'ers in een behandeld wonen plek (circa 40% van de plekken). Doorstroom naar een volwassenenvoorziening is goedkoper en creëert ruimte binnen de jeugdhulp. Hiervoor zijn een aantal concrete acties genomen, te weten:
|
|---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
Het is voor gemeenten belangrijk om vanuit de toegang te sturen op alternatieven voor zware verblijfsvormen, echter moeten deze alternatieven wel voorhanden zijn. Betaalbare woningen (met begeleiding) voor jongvolwassenen zijn schaars. Hierdoor is de uitstroom uit de jeugdhulp ook beperkt. |
|---|
Parkeerwinkel in stadhuis
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
De parkeerwinkel (bestaande uit de publieksbalie met werkplekken en de meldkamer) is nu ondergebracht in de Blekerstraat. De ruimten worden gehuurd. |
|---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
Op dit moment is er sprake van een lopend huurcontract tot 1-1-2027. Het contract moet uiterlijk halverwege 2026 opgezegd worden. Wij zijn voornemens om uiterlijk in het voorjaar van 2026 te hebben onderzocht wat de mogelijkheden of onmogelijkheden zijn. Waarbij ook de maatschappelijke impact, met name de gevolgen voor de dienstverlening aan de burgers, en de incidentele kosten die gepaard gaan met een eventuele verhuizing van de Parkeerwinkel. De kosten en mogelijkheden met betrekking tot aanpassing van de huidige structuur, de meldkamer en technisch apparatuur worden zorgvuldig in kaart gebracht. Wij kijken breder naar de Parkeerwinkel om te bepalen of dit in deze vorm nog aansluit bij de huidige dienstverlening. Dit werken wij uit voor het einde van het huurcontract. |
|---|
Wetswijziging eigen bijdrage Wmo
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
Er ligt een wetsvoorstel in de Tweede Kamer om de eigen bijdrage Wmo weer inkomensafhankelijk te maken. De invoering is uitgesteld naar 2027. Het invoeren van de inkomensafhankelijke bijdrage is door de Tweede Kamer controversieel verklaart. Een nieuw kabinet zal moeten besluiten of deze eigen bijdrage wordt doorgevoerd en vanaf welk jaar. Op basis van het wetsvoorstel levert het invoeren van de wet € 390 miljoen op. Via het acres zijn we € 225 miljoen gekort Hierdoor is de verwachting dat deze maatregel landelijk gemeentes € 165 miljoen extra oplevert. Almere heeft hierin een aandeel van ongeveer 1%. Dus potentieel gaat het om een extra besparing van € 1,65 miljoen. Omdat dit onzeker is hebben we hiervan € 0,63 miljoen ingeboekt (40%). |
|---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
|
|---|
Taakstelling op de organisatie
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
Om financieel gezond te blijven zien wij ons genoodzaakt om weer te bezuinigen op onze organisatie. Dit gaat om een bedrag van € 3 miljoen per jaar vanaf 2026. Dit doen we met de grootst mogelijke zorgvuldigheid ten aanzien van de dienstverlening naar de burger, de uitvoering van essentiële taken en uiteraard ons personeel. In 2026 gaan we een tijdelijk, restrictief en selectief vacaturebeleid invoeren. Dit betekent dat we kritisch gaan kijken welke vacatures we meteen gaan invullen en welke mogelijk later. De tijd die we door deze tijdelijke maatregel creëren zal de organisatie gebruiken om met een structurele invulling van deze bezuiniging te komen. Door deze bezuiniging nu voor te stellen kunnen we op enkele punten waar het nu al knelt een oplossing realiseren. Dat gaat onder andere om het juist en tijdig afhandelen van beroep- en bezwaarprocedures en de ICT-dienstverlening die noodzakelijk zijn ter ondersteuning van het primaire proces en het uitvoeren van wettelijke taken. |
|---|
Wmo Huishoudelijke Ondersteuning
Hoe gaan we de bezuiniging invullen?
Er liggen meerdere bezuinigingen op de Wmo ondersteuning, hulpmiddelen en het verzenden van brieven. Ook is er een knelpunt op de huisvesting van de Wijkteams. Deze bezuinigingen tellen op tot € 2 miljoen structureel. Met deze aanpak realiseren wij structureel een besparing van circa €2 miljoen op een huidig budget van ruim €20 miljoen. Wij zijn ons bewust van de risico’s, zoals juridische uitdagingen, mogelijk verzet vanuit de samenleving en het gevaar dat vooral lichtere cliënten afvallen waardoor de gemiddelde zorgzwaarte stijgt. Tegelijkertijd benutten wij de kansen die deze koers biedt: wij vergroten de focus op zelfredzaamheid, versterken onze onderhandelingspositie en zetten onze middelen doelmatiger in. Wij garanderen dat inwoners die HO echt nodig hebben ondersteuning blijven ontvangen, maar wij vragen nadrukkelijker om eigen inzet en tijdelijke oplossingen waar dat kan. Richting aanbieders sturen wij strakker op het aanbod, waarbij wij het gesprek met elkaar blijven voeren om samen te zorgen voor een houdbaar Wmo-stelsel in Almere. |
|---|
Welke obstakels zijn er bij het invullen van de bezuiniging
- Om de bezuiniging van 2025 in te vullen zullen we op korte termijn gesprekken met de aanbieders moeten gaan voeren. Uit onderzoek is gebleken dat er in 2024 minder uren HO worden ingezet (ruim 10 % gemiddeld minder) dan in het pakket zitten. Verlaging van het aantal uren lijkt realistisch |
|---|
