bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
ICT projecten compliance en continuïteit | -2.846 | -3.736 | -2.137 | -1.256 | |
inzet extra parkeergelden | 445 | -335 | |||
Op te lossen knelpunten bedrijfsvoering | -3.140 | -133 | |||
tekort en bezuiniging communicatie en klantencontactcentrum | -1.450 | -1.100 | |||
tekorten facilitaire dienstverlening | -400 | ||||
Amendement 016: Meer Boa’s in Almere; hard nodig!!! | 360 | 360 | 360 | 360 | |
extra bezuiniging huisvesting partners, sober borrelen en business seats | 50 | 50 | 250 | 250 | |
verduurzaming vastgoed | -50 | -50 | -50 | ||
vrijval kapitaallasten 2026 | 1.000 | ||||
totaal | -4.545 | -3.005 | -3.376 | -1.577 | -696 |
ICT projecten compliance en continuïteit
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
Aanvulling nieuw financieel systeem | -1.000 | ||||
Leerwerkplekken informatiebeheer | -317 | -284 | -263 | -261 | |
Overige | -130 | -351 | -74 | -95 | |
Programma Burgerzaken | -500 | -500 | |||
Security | -800 | -1.100 | -900 | -900 | |
Wet modern elektronisch bestuurlijk verkeer | -100 | -1.500 | -900 | ||
totaal | -2.846 | -3.736 | -2.137 | -1.256 |
We investeren opnieuw extra in onze ICT en informatievoorziening. Dat gaat al langer niet meer alleen om de bedrijfsvoering van onze organisatie. Het raakt ook onze dienstverlening aan inwoners, het realiseren van onze ambities en opgaves en het veilig kunnen blijven werken.
Bij de aanvraag van het knelpunt ICT in 2024 hebben we aangegeven om meer planmatig en structureel vooruit te kijken en de begroting jaarlijks te actualiseren waarbij we drie jaar vooruitkijken. In 2024 is de aanvraag beperkt tot projecten en programma's die onvermijdelijk waren. Een aantal projecten waren toen niet onvermijdelijk en zijn dat nu wel. Daarnaast is er nieuwe wetgeving aangenomen waarvan toen nog geen impactanalyse gemaakt was. Op het gebied van security hebben we nu ook nieuwe inzichten.
De projecten die onvermijdelijk zijn gaan om:
- Vervanging hardware en software
- Verbetering security
- Aanvulling op lopende projecten die al dekking hebben: implementatie nieuw financieel systeem en belangrijke applicaties en processen bij Burgerzaken
- Wetgeving gedreven verandering zoals de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (digitale toegankelijkheid).
De belangrijkste risico’s als we deze projecten niet kunnen doen, is dat de dienstverlening verstoord raakt, we niet aan wetgeving voldoen, security risico’s toenemen, systemen uit beheer raken of niet meer geüpgrade worden (en dus niet veilig zijn).
Inzet extra parkeergelden
In 2024 is een motie (24195.027) aangenomen door uw raad om € 0,5 miljoen uit de parkeeropbrengsten te reserveren. De motie draagt op dit geld in het centrumgebied te investeren. Deze inzet moest in samenwerking met de ondernemers uit het stadscentrum bepaald worden. Inmiddels hebben wij de gesprekken gevoerd met de ondernemers en hebben wij een raadsvoorstel (Afhandeling motie 24195.027 (Besteding extra parkeergelden en toeristenbelasting) en motie 24234.053 (Adopteer een plantenbak)) gedaan voor de inzet van de extra parkeerinkomsten. De besluitvorming is op het moment van opstellen van de programmabegroting nog niet afgerond. Hierdoor kunnen we niet meer al het geld uitgeven voor 2025 en houden we € 0,1 miljoen over.
Daarnaast schuiven we € 335.000 van het incidentele budget door naar 2026. Dit geld is bedoeld voor het strategisch plaatsen van groene plantvakken in het centrum gebied, extra oplaadpunten in de parkeergarages en belparkeren. Door de late besluitvorming kan dit niet meer uitgevoerd worden dit jaar.
Tot slot verdelen we nu ook het geld naar de juiste programma's voor de uitvoering. Het geld is bij het besluit centraal neergezet totdat er een concreet plan is voor de uitvoering. Nu dit er is kunnen de budgetten goed verdeeld worden.
Op te lossen knelpunten bedrijfsvoering
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
a. apparaat ICT | -1.264 | -1.264 | -1.264 | -1.264 | |
b. Inrichting afdeling Z&W: teammanagers en adjunct dienstverlening | -563 | -563 | -563 | -563 | |
c. Extra bezwaar- en beroepszaken | -397 | -397 | -397 | -397 | |
d. communicatie en KCC | -425 | -402 | -379 | -356 | |
e. tekorten facilitaire dienstverlening | -318 | -318 | -318 | -318 | |
Incidenteel tekort | -3.140 | -133 | |||
taakstelling op de organisatie | 2.967 | 2.944 | 2.921 | 2.898 | |
totaal | -3.140 | -133 |
We verwachten in 2025 een tekort op de bedrijfsvoering. Hiervan is ongeveer € 3 miljoen structureel. We stellen voor om dit structureel op te lossen middels een organisatiebrede bezuiniging. Dit is een forse opgave. De komende maanden nemen we de tijd om hier goed over na te denken. Voor 2026 zorgen wij voor een concrete invulling.
Het gaat om de volgende knelpunten:
a. Bij ICT is de bezetting ongeveer 12 fte hoger dan begroot. Op dit moment wordt nog gekeken naar de mogelijkheden om formatie te bekostigen uit de diverse projecten die lopen. Maar we verwachten een knelpunt van € 1,3 miljoen over te houden.
b. Om de span of control binnen de afdeling Zorg en welzijn beheersbaar te houden en de uitvoeringskracht te vergroten zijn er extra teamleiders aangenomen en een adjunct dienstverlening.
c. Het aantal bezwaar en beroepsprocedures neemt fors toe. Dit heeft meerdere oorzaken. Zo zien wij specifiek een stijging bij bijvoorbeeld de plaatsing van elektrische laadpalen. Maar ook het gebruik van AI en mondigheid van inwoners neemt toe.
d. Het werk van de afdeling communicatie neemt af. Waar mogelijk zullen de kosten van afdeling worden verlaagd, Maar voor een deel willen we ook de financieringswijze van inzet op programma's en projecten onderzoeken. Dit leidt mogelijk nog tot een oplossing. Voor het restant zal organisatie breed een oplossing moeten komen.
e. Er is een knelpunt van € 1 miljoen door nieuwe contracten voor schoonmaak en facilitaire dienstverlening. We doen € 0,7 miljoen aan bezuinigingsvoorstellen binnen het facilitair bedrijf om het tekort te verkleinen. Voor € 0,3 miljoen is geen oplossing.
In het incidentele tekort zit verder nog een vrijval van € 1 miljoen van het projectbudget voor de invoering van de wet open overheid. We hebben hiervoor een nieuwe begroting opgesteld en niet al het geld is nodig. Hier staan ook knelpunten tegenover in 2025. Dit gaat bijvoorbeeld extra inhuurkosten voor moeilijk invulbare vacatures, ziekte en zwangerschapsverlof. Bij bestuursondersteuning gaat dit om € 0,4 miljoen. Vooruitlopend op de gemeenteraadsverkiezingen kiezen we bewust om deze vacatures nu niet in te vullen, maar tijdelijk op te vangen met inhuur. Zo zijn we volgend jaar flexibel in onze formatie. Ook hebben we € 0,3 miljoen inhuurkosten gemaakt bij Vergunningen, toezicht en handhaving.
Tekort en bezuiniging communicatie en klantencontactcentrum
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
a. Klantencontactcentrum | -200 | -175 | -152 | -129 | -106 |
b. tekort werkopdrachten | -1.050 | -225 | -248 | -271 | -294 |
c. bezuiniging | -200 | -700 | -700 | -700 | -700 |
d. formatiereductie | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | |
e. reserveren frictiebudget | -1.100 | ||||
totaal | -1.450 | -1.100 |
a) Op de formatie van het klantencontactcentrum is een tekort ontstaan van € 0,2 miljoen. Dit was voorgaande jaren ook al zo maar werd dit opgevangen door een positief resultaat op communicatie. Een groot deel van het verloop van personeel wordt veroorzaakt doordat er jaarlijks medewerkers doorstormen naar andere afdelingen. Hiervoor wordt er vooraf al nieuw personeel aangenomen.
b) Verder verminderen de opdrachten voor communicatie, waardoor er zonder actie een tekort ontstaat.
c) Naast deze tekorten stond er al een taakstelling van € 0,2 miljoen in 2025 en € 0,7 miljoen vanaf 2026.
d) Vanaf 2026 komen we door de openstaande bezuiniging en het tekort op de werkopdrachten € 1,1 miljoen tekort. Hiervoor hebben we een bezuinigingsplan opgesteld. We gaan de afdeling communicatie anders organiseren, waardoor we € 1,1 miljoen kunnen besparen. Dat is € 0,4 miljoen meer dan de oorspronkelijke bezuinigingsopdracht.
e) Omdat het ook om personeel gaat reserveren we in 2026 € 1,1 miljoen als frictiebudget. Uiteraard hopen we het personeel op andere plekken in de organisatie een plek te kunnen geven zodat dit niet nodig is.
Tekorten facilitaire dienstverlening
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
a. tekort facilitaire dienstverlening | -400 | -1.000 | -1.000 | -1.000 | -1.000 |
b. bestuursbalie sluiten | 45 | 45 | 45 | 45 | |
c. repro diensten afschalen (filter tussen nut en noodzaak) | 160 | 160 | 160 | 160 | |
d. postverzending | 50 | 50 | 50 | 50 | |
e. Catering en schoonmaak verminderen bij interne vergaderingen | 20 | 20 | 20 | 20 | |
f. audiovisuele ondersteuning zelf gaan doen | 45 | 45 | 45 | 45 | |
g. sluiten vergaderlocatie de Voetnoot | 102 | 102 | 102 | 102 | |
h. schilderwerk en reparatiewerk versoberen | 180 | 180 | 180 | 180 | |
i. geen bloemen meer bestellen | 80 | 80 | 80 | 80 | |
j. resterende taakstelling op de organisatie | 318 | 318 | 318 | 318 | |
totaal | -400 |
a. Tekort facilitaire dienstverlening
De budgetten sluiten niet meer aan op de kosten voor de uitvoering van de facilitaire dienstverlening. Er is een inventarisatie gemaakt van de huidige contracten. Hieruit is gebleken dat er een tekort wordt verwacht van € 0,4 miljoen. Daarnaast is recent een aanbesteding van de schoonmaak gedaan. Deze leidt tot een kostenstijging, ondanks een versoberde opdracht. De uitkomst is dat de kosten stijgen met € 0,6 miljoen vanaf 2026. Om dit op te lossen zijn onderstaand maatregelen opgenomen die optellen tot € 0,7 miljoen (b t/m i). Daarna resteert er nog een taakstelling op de organisatie van € 0,3 miljoen.
b. bestuursbalie sluiten
Door de bestuursbalie te sluiten kunnen we minder beveiliging inzetten.
c. reprodienstverlening beperken
Door kritischer te zijn op nut en noodzaak denken we minder te hoeven afdrukken.
d. postverzending
We gaan selecteren welke correspondentie echt via post moet worden verstrekt. Daardoor besparen we op postkosten. Dit betekent niet dat inwoners geen post meer van de gemeente ontvangen. In deze begroting draaien we de bezuiniging op het verzenden van post voor de WMO terug. Deze bezuiniging gaat om de gemeente brede postverzending.
e. Catering en schoonmaak interne vergaderingen versoberen
We hebben koffie-, thee- en lunchvoorzieningen al geschrapt. Daar bovenop besparen we door de tussentijdse schoonmaak- en opruimrondes te beperken.
f. audiovisuele ondersteuning Burgerzaal
De audiovisuele ondersteuning van bijeenkomsten in de Burgerzaal kost jaarlijks € 60.000. Door de apparatuur te vervangen hebben we deze ondersteuning niet meer nodig. Dit vergt wel een eenmalige investering in nieuwe apparatuur. Per saldo resteert een besparing van € 45.000.
g. sluiten vergaderlocatie de Voetnoot
Nu hebben we deze locatie beschikbaar voor cursussen en andere vergaderingen. Deze moet dan verplaatsen naar het stadhuis. De vrijkomende ruimte kan worden verhuurd aan externen.
h. schilderwerk en reparaties versoberen
Het betreft wensen van de afdelingen en cosmetische herstelwerkzaamheden. Noodzakelijk onderhoud wordt gewoon uitgevoerd.
i. geen bloemen meer bestellen voor festiviteiten
Hierdoor kunnen wij € 80.000 per jaar besparen.
j. resteren taakstelling organisatie
Verdere versobering van het facilitair aanbod vinden wij niet verantwoord. We hebben het aanbod op alle fronten; schoonmaak, onderhoud, catering, afgeschaald. We moeten wel een aantrekkelijke werkgever blijven. Om deze reden nemen wij een taakstelling voor de organisatie op ons voor het resterende bedrag.
Amendement 016: Meer Boa’s in Almere; hard nodig!!!
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
c. bezuiniging brede bestuurskosten | 360 | 360 | 360 | 360 | |
totaal | 360 | 360 | 360 | 360 |
Er wordt structureel € 360.000 extra bezuinigd op de brede bestuurskosten waaronder collegewoordvoering en deze vrijgekomen middelen worden structureel geïnvesteerd in het vergroten van de BOA-capaciteit op de thema’s toezicht en handhaving afval en mensenhandel (€ 310.000) en op het thema straatintimidatie (€ 50.000).
Momenteel is er minimale BOA / handhavingscapaciteit in het algemeen en in het bijzonder voor de thema’s afval en mensenhandel en straatintimidatie. Dit terwijl Almeerders massaal aangeven veel overlast te ervaren van afvaldumpingen en er veel leed verscholen gaat achter de veelal onzichtbare mensenhandel. Met de extra middelen voor straatintimidatie kan een extra team van drie boa's opgeleid en ingezet worden om te handhaven op dit actuele thema.
Extra bezuiniging huisvesting partners, sober borrelen en business seats
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
a. huisvesting partners in stadhuis | 200 | 200 | |||
b. versoveren netwerkborrels | 30 | 30 | 30 | 30 | |
c. minder business seats Almere City | 20 | 20 | 20 | 20 | |
totaal | 50 | 50 | 250 | 250 |
a. Huisvesting partners in het stadshuis
Bij de Programmabegroting 2025 is een amendement ingediend om meer partners in het stadhuis te huisvesten. We stellen voor om deze bezuiniging met € 200.000 op te hogen. De komende tijd onderzoeken we hoe we dit kunnen invullen.
b. Versoberen netwerkborrels
Bij de Programmabegroting 2025 is een amendement ingediend om netwerkborrels in het stadhuis te houden en te versoberen. We stellen voor om deze bezuiniging met € 30.000 op te hogen.
c. minder business seats Almere City FC
De gemeente beschikt over een aantal business seats voor de wedstrijden van Almere City FC. Door vanaf volgend jaar minder seats af te nemen kunnen wij jaarlijks € 20.000 besparen.
Verduurzaming vastgoed
In 2023 is de Routekaart verduurzaming vastgoed vastgesteld. We willen ons vastgoed tussen nu en 2050 verduurzamen. De totale kosten zijn ingeschat op € 92 miljoen. Bij de Programmabegroting 2024 is voor de eerste fase een investeringskrediet van € 7,7 miljoen beschikbaar gesteld. Nu vragen wij € 1 miljoen investeringskrediet voor de tweede fase. Als we alles uit de tweede fase van de routekaart willen doen vraagt dit een investering van € 8,8 miljoen. Hiermee zouden we 23 panden kunnen verduurzamen. Door de financiële situatie van de gemeente vragen we nu een deel van dit krediet aan. We gaan de komende periode kijken hoe we dit geld het beste kunnen besteden. Hoewel de maatregelen energiebesparingen opleveren leidt dit per saldo toch tot structureel € 50.000 extra kosten per jaar.
Vrijval kapitaallasten 2026
We verwachten dat de in 2025 geplande investeringen niet allemaal gerealiseerd zullen worden. We schrijven investeringen af vanaf het eerste jaar na oplevering. Als de investeringen in 2025 lager zijn dan zijn dus de kapitaallasten (rente en afschrijving) in 2026 ook lager. We verwachten nu dat hierdoor € 1 miljoen aan kapitaallastenbudget niet nodig is in 2026. Bij de Programmarekening 2025 weten we het werkelijke bedrag.
