Het BBV schrijft voor dat er inzicht gegeven dient te worden in de incidentele baten en lasten per programma. In dit hoofdstuk maken we dit zichtbaar.
Kaders voor incidentele baten en lasten
Wij hebben in lijn met de regels uit het BBV de volgende kaders om te bepalen of een begrotingsactiviteit incidenteel is:
- We kijken naar de aard van de begrotingspost. Als de activiteit die vanuit de begrotingspost wordt betaald tijdelijk is, dan zijn de lasten en baten als incidenteel opgenomen. Dit kan ook gaan om activiteiten die we voor lange periode uitvoeren. Te denken valt aan de grondexploitatie, het Fonds Verstedelijking Almere en de ontwikkeling van Oosterwold
- We stellen per kostenplaats vast of de activiteit incidenteel of structureel is. Als er op een kostenplaats zowel incidentele als structurele baten en lasten zijn dan worden deze in principe als structureel meegenomen. Alleen als het structurele aandeel beperkt is ten opzichte van de incidentele aandeel dan zullen we de kostenplaats als incidenteel meenemen.
- Uitzondering hierop zijn onttrekkingen (vrijval) aan voorzieningen. Deze oormerken wij altijd als incidenteel
- Stortingen in en onttrekkingen aan reserves zijn conform het BBV in principe incidenteel. Hierop zijn een aantal uitzonderingen, deze staan hieronder apart beschreven.
- We hanteren een ondergrens van € 0,5 miljoen aan incidentele baten of lasten per begrotingsactiviteit. Als de incidentele lasten of baten kleiner zijn nemen we deze niet (apart) op in het overzicht.
Kaders voor structurele stortingen in en onttrekkingen aan reserves
In het BBV is bepaald dat alleen stortingen in en onttrekkingen aan reserves voor kapitaallasten als structureel gekenmerkt mogen worden. Alle andere stortingen en onttrekkingen zijn incidenteel. Wij hebben dit vertaald in de volgende kaders
- Onttrekkingen aan de kapitaallastenreserves ten behoeve van de dekking van kapitaallasten zijn structureel .
- De rentetoevoeging (storting) aan de kapitaallastenreserves zijn structureel .
- De storting in de reserve om de kapitaallasten van investeringen in latere jaren te kunnen dekken is structureel als het een structurele begrotingsactiviteit is. Vanaf 2024 zal dit minimaal zijn omdat de kosten van vervangingsinvesteringen openbare ruimte niet meer via de kapitaallastenreserve loopt.
- De storting in de reserve om de kapitaallasten van investeringen in latere jaren te kunnen dekken is incidenteel als het een incidentele begrotingsactiviteit is (zoals het Fonds Verstedelijking Almere).
- De vrijval (onttrekking) van kapitaallastenreserves is i ncidenteel .
- Alle stortingen en onttrekkingen aan andere reserves zijn incidenteel .
Incidentele baten en lasten per programma
In de tabel hieronder zijn de incidentele baten en lasten per programma opgenomen. Lasten zijn met een – weergegeven, baten zijn met een + weergegeven:
bedragen x € 1 miljoen
| L 2025 | B 2025 | L 2026 | B 2026 | L 2027 | B 2027 | L 2028 | B 2028 | L 2029 | B 2029 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
RP01 Wonen | ||||||||||
exploitatie | ||||||||||
RP01A01 Wonen | -4,4 | 5,3 | -4,3 | 2,1 | -4,3 | 1,6 | 0,0 | |||
RP01A03 Particulier opdrachtgeverschap | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 | -0,5 | |||||
RP01C01 Grondexploitaties | -87,2 | 129,1 | -128,5 | 127,9 | -111,4 | 205,9 | -104,0 | 226,9 | -87,5 | 201,5 |
RP01C02 Mutatie boekwaarde grondexploitaties | -23,7 | 0,5 | -94,6 | -122,9 | -114,0 | |||||
RP01E03 Oosterwold: kostenverhaal | -6,6 | 6,6 | -11,6 | 11,6 | -14,7 | 14,7 | -7,9 | 7,9 | -10,6 | 10,6 |
overige | -0,8 | 0,5 | -0,2 | 0,5 | -0,2 | 0,5 | -0,2 | 0,5 | -0,2 | 0,5 |
reserve | -16,6 | 3,9 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | ||||
Totaal RP01 Wonen | -139,8 | 145,4 | -144,5 | 142,5 | -225,6 | 223,1 | -235,5 | 235,7 | -212,8 | 213,0 |
RP02 Openbare ruimte | ||||||||||
exploitatie | ||||||||||
RP02A06 Groot onderhoud en vervangingen | -2,6 | -3,5 | ||||||||
RP02C02 Dagelijks beheer | -2,6 | -3,6 | -4,1 | -2,0 | ||||||
RP02C03 Onderhoud en vervanging | -0,1 | -2,5 | -2,7 | -1,6 | ||||||
RP02C04 Apparaatskosten riolering | -0,8 | -1,2 | -1,1 | -0,2 | ||||||
overige | -0,6 | 0,1 | 0,4 | 0,1 | -0,3 | 0,0 | 0,8 | 0,8 | ||
reserve | -0,2 | 0,2 | -0,3 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |||
Totaal RP02 Openbare ruimte | -6,9 | 0,2 | -10,7 | 0,2 | -8,2 | 0,2 | -3,1 | 0,2 | 0,8 | 0,2 |
RP03 Veiligheid en handhaving | ||||||||||
exploitatie | ||||||||||
RP03A01 Veiligheidsbeleid | -1,1 | -1,3 | ||||||||
overige | -1,8 | 0,9 | -0,8 | 0,3 | -0,6 | 0,1 | -0,5 | 0,1 | -0,5 | 0,1 |
reserve | 2,5 | |||||||||
Totaal RP03 Veiligheid en handhaving | -2,9 | 3,4 | -2,1 | 0,3 | -0,6 | 0,1 | -0,5 | 0,1 | -0,5 | 0,1 |
RP04 Dienstverlening en samenwerking met de stad | ||||||||||
exploitatie | ||||||||||
RP04B04 Wijkbudgetten | -0,6 | -0,9 | ||||||||
overige | -0,2 | 0,2 | -0,2 | -0,2 | -0,2 | -0,2 | ||||
reserve | 0,0 | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | |||
Totaal RP04 Dienstverlening en samenwerking met de stad | -0,8 | 0,2 | -1,1 | 0,2 | -0,2 | 0,1 | -0,2 | -0,2 | ||
RP05 Diversiteit en inclusie | ||||||||||
exploitatie | ||||||||||
RP05A01 Diversiteit en inclusie | -1,0 | -1,0 | ||||||||
reserve | 1,0 | 2,0 | ||||||||
Totaal RP05 Diversiteit en inclusie | -1,0 | 1,0 | -1,0 | 2,0 | ||||||
RP06 Economie | ||||||||||
exploitatie | ||||||||||
RP06A01 Economische ontwikkeling | -0,9 | -3,0 | -0,6 | -0,7 | -0,7 | |||||
RP06D07 Circulaire economie - Stedelijke grondstofstromen | -1,5 | -1,4 | ||||||||
RP06D08 Circulaire economie - Price | -0,9 | -1,9 | -0,7 | -0,6 | -0,5 | |||||
RP06E01 Regio Deal Nieuw Land | -1,3 | -2,8 | -0,4 | -2,8 | -1,4 | |||||
RP06D04 Duurzame energie -UDG, stad zonder gas | -0,1 | -1,0 | -0,6 | -0,1 | -0,1 | |||||
overige | -0,7 | 0,2 | -0,1 | 0,1 | -0,1 | 0,0 | -0,1 | 0,0 | -0,1 | |
reserve | -0,6 | 5,3 | 7,9 | 2,3 | 4,2 | 2,8 | ||||
Totaal RP06 Economie | -6,0 | 5,5 | -10,2 | 7,9 | -2,3 | 2,3 | -4,3 | 4,3 | -2,8 | 2,8 |
RP07 Onderwijs | ||||||||||
exploitatie | ||||||||||
RP07C02 Flevo Campus | -3,9 | -1,0 | -1,0 | -1,0 | -1,0 | |||||
overige | -2,3 | 0,8 | -0,9 | 0,1 | -0,3 | -0,1 | -1,3 | |||
reserve | 4,8 | -5,0 | 6,0 | -1,3 | 2,3 | 1,0 | 1,0 | |||
Totaal RP07 Onderwijs | -6,2 | 5,7 | -6,9 | 6,1 | -2,5 | 2,3 | -1,1 | 1,0 | -2,3 | 1,0 |
RP08 Gezondheid | ||||||||||
exploitatie | ||||||||||
RP08A06 Preventieve volksgezondheid | -3,4 | 3,0 | -3,4 | 3,2 | -1,4 | 1,4 | ||||
RP08B01 Publieke jeugdgezondheidszorg | -0,9 | |||||||||
overige | -0,3 | -0,3 | ||||||||
Totaal RP08 Gezondheid | -3,7 | 3,0 | -4,5 | 3,2 | -1,4 | 1,4 | ||||
RP09 Sociale voorzieningen en zorg | ||||||||||
exploitatie | ||||||||||
RP09A07 Hulp aan Oekraïners | -35,7 | 35,3 | -0,7 | 0,7 | -0,7 | 0,7 | -0,7 | 0,7 | -0,7 | 0,7 |
RP09C01 Schuldhulpverlening | -23,5 | -2,9 | -1,8 | |||||||
RP09E06 Re-integratie regionaal | -3,6 | -0,9 | -0,9 | -0,8 | 0,0 | |||||
RP09F01 Sociaal domein algemeen | 0,0 | -0,9 | -0,7 | -0,7 | -2,7 | |||||
overige | -1,3 | 20,4 | -0,4 | 0,2 | ||||||
reserve | -6,1 | 11,0 | -5,2 | 7,1 | -5,0 | 6,3 | -4,1 | 6,1 | -4,1 | 7,3 |
Totaal RP09 Sociale voorzieningen en zorg | -70,3 | 66,8 | -11,0 | 8,0 | -9,2 | 7,0 | -6,3 | 6,8 | -7,5 | 8,1 |
RP10 Jeugdhulp | ||||||||||
exploitatie | ||||||||||
RP10A07 Onderzoek en innovatie | -1,3 | -0,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||||
overige | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||||
reserve | -8,7 | 0,4 | 0,7 | |||||||
Totaal RP10 Jeugdhulp | -10,0 | 0,4 | -0,7 | 0,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
RP11 Dierenwelzijn | ||||||||||
exploitatie | ||||||||||
overige | 0,2 | -0,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||||
Totaal RP11 Dierenwelzijn | 0,2 | -0,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||||
RP12 Ontwikkeling van de stad | ||||||||||
exploitatie | ||||||||||
RP12A01 Uitgaven Opgave Almere Centrum | -0,5 | -0,7 | -0,5 | -0,6 | -0,6 | |||||
RP12B02 Almere Buiten-Centrum | -0,4 | -4,6 | ||||||||
RP12B03 Bedrijventerreinen | -0,6 | -1,6 | ||||||||
RP12B04 Binnenring Almere Haven | -1,8 | -5,2 | ||||||||
RP12D02 Handelingsperspectief | -2,3 | -0,6 | -0,2 | -0,2 | -0,2 | |||||
RP12E01 Almere Centrum | -1,0 | -1,3 | -1,6 | -1,8 | -1,6 | |||||
RP12D03 Verbreding A27 | -0,5 | |||||||||
overige | -3,3 | 0,1 | -0,2 | -0,2 | -0,1 | |||||
reserve | -9,6 | 16,0 | -5,9 | 17,4 | -5,7 | 2,0 | -1,0 | 2,1 | -1,0 | 1,8 |
Totaal RP12 Ontwikkeling van de stad | -19,6 | 16,1 | -20,4 | 17,4 | -8,2 | 2,0 | -3,7 | 2,1 | -3,5 | 1,8 |
RP13 Klimaat en milieu | ||||||||||
exploitatie | ||||||||||
RP13A02 Energietransitie | -2,1 | 2,2 | -2,3 | 0,5 | -1,4 | 1,0 | ||||
RP13A04 Leefkwaliteit | -2,5 | -2,6 | -0,9 | 0,0 | 0,0 | |||||
RP13B02 Unieke landschappen: Almeerderhout | -0,6 | -9,0 | -2,1 | -2,5 | -1,5 | |||||
RP13B04 Excellent groene en gezonde leefomgeving | -0,3 | -0,6 | ||||||||
RP13B05 Ecologische verbindingen | -0,4 | -1,2 | -0,1 | -0,7 | -1,7 | |||||
overige | -0,1 | 0,3 | -0,3 | |||||||
reserve | -4,2 | 3,6 | -4,4 | 15,4 | -0,5 | 3,1 | 3,2 | 3,2 | ||
Totaal RP13 Klimaat en milieu | -10,1 | 5,8 | -20,1 | 15,9 | -5,0 | 4,1 | -3,2 | 3,2 | -3,0 | 3,0 |
RP14 Sport | ||||||||||
exploitatie | ||||||||||
RP14A01 Sportbeleid | 0,0 | -1,7 | -0,1 | -0,1 | -0,1 | |||||
overige | -0,4 | 0,0 | -0,5 | -0,3 | -0,3 | -0,3 | ||||
reserve | 0,3 | -0,5 | 2,6 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | ||||
Totaal RP14 Sport | -0,4 | 0,4 | -2,6 | 2,6 | -0,4 | 0,4 | -0,4 | 0,4 | -0,4 | 0,4 |
RP15 Kunst en cultuur | ||||||||||
exploitatie | ||||||||||
RP15A02 Kunst en cultuur algemeen | -1,0 | |||||||||
RP15B01 Nationaal Park Nieuw Land - Almeerse Poort | -1,6 | -8,2 | -0,7 | -0,7 | -0,7 | |||||
RP15B02 Procesk Cultuur, toerisme en sport | -1,4 | -1,8 | -1,9 | -1,9 | -1,9 | |||||
RP15B03 Kustzone Almere Poort/Duin | -0,8 | -2,4 | -0,8 | |||||||
RP15B04 Museale voorziening | -1,5 | -0,6 | -0,6 | -0,6 | -0,6 | |||||
overige | -0,9 | 1,5 | ||||||||
reserve | -1,9 | 7,1 | -4,2 | 17,2 | -0,8 | 3,9 | -0,8 | 4,7 | -0,5 | 3,7 |
Totaal RP15 Kunst en cultuur | -8,1 | 8,7 | -18,2 | 17,2 | -3,9 | 3,9 | -4,7 | 4,7 | -3,7 | 3,7 |
RP17 Overhead en bedrijfsvoering | ||||||||||
exploitatie | ||||||||||
RP17A01 Financiën en Control | -1,7 | -1,6 | ||||||||
RP17C03 Projecten | -8,6 | -7,1 | -6,3 | -3,7 | -0,6 | |||||
overige | -0,4 | 0,1 | -0,1 | 0,1 | -0,1 | 0,1 | -0,1 | 0,1 | ||
reserve | 0,2 | -1,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||||
Totaal RP17 Overhead en bedrijfsvoering | -10,8 | 0,3 | -9,8 | 0,1 | -6,4 | 0,1 | -3,7 | 0,1 | -0,6 | 0,0 |
RP18 Financiën | ||||||||||
exploitatie | ||||||||||
RP18B02 Bijdrage overheden FVA | 16,7 | 16,7 | 16,7 | 16,7 | 16,7 | |||||
RP18B03 Vennootschapsbelasting | -5,5 | -0,9 | -0,9 | -0,9 | -0,9 | |||||
RP18B04 Stelpost onvoorzien | -0,5 | -0,5 | ||||||||
overige | 0,5 | |||||||||
reserve | -52,4 | 4,0 | -21,5 | 13,6 | -16,7 | 5,2 | -16,7 | 0,2 | -16,7 | 0,6 |
Totaal RP18 Financiën | -58,4 | 21,2 | -22,9 | 30,3 | -17,6 | 21,9 | -17,6 | 16,9 | -17,6 | 17,3 |
begrotingssaldo na bestemming | -354,8 | 284,0 | -287,1 | 254,7 | -291,7 | 269,0 | -284,3 | 275,3 | -254,1 | 251,3 |
Structurele stortingen in en onttrekkingen aan reserves
De stortingen en onttrekkingen aan de volgende kapitaallastenreserves hebben we als structureel aangemerkt:
bedragen x € 1 miljoen
| 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
stortingen | |||||
8 Afschrijvingen Investeringen | -1,7 | -0,3 | -0,4 | -0,4 | -0,4 |
84 Afschrijving investeringen openbare ruimte | -2,0 | -2,3 | -2,2 | -2,3 | -2,2 |
Totaal stortingen | -3,7 | -2,6 | -2,7 | -2,7 | -2,6 |
onttrekkingen | |||||
8 Afschrijvingen Investeringen | 1,4 | 0,8 | 0,9 | 0,8 | 0,8 |
84 Afschrijving investeringen openbare ruimte | 6,3 | 7,2 | 8,1 | 8,1 | 8,1 |
Totaal onttrekkingen | 7,7 | 8,0 | 9,0 | 9,0 | 8,9 |
begrotingssaldo na bestemming | 4,0 | 5,4 | 6,3 | 6,3 | 6,3 |
- Storting in de reserves betreffen rentetoevoegingen over de reserves. Ook wordt er in reserve 8 afschrijving investeringen in 2025 een stortingen van € 1,45 miljoen gedaan voor investeringen in het gebouw de Kunstlinie, de bibliotheek en het stadhuis
- De onttrekkingen betreffen dekking voor kapitaallasten van reeds gedane investeringen
Het belangrijkste toetsingscriterium voor het financieel toezicht is een positief SRE. Deze moet ten eerste in het begrotingsjaar 2025 positief zijn, ook het laatste jaar van de perspectiefperiode (2028) is van belang.
Wij voldoen dus aan deze vereiste vanuit het toezicht. De Provinciaal toezichthouder zal op de onderbouwing van het SRE nog wel een toets doen. Het SRE is in onderstaande tabel per begrotingsjaar weergegeven:
bedragen x € 1 miljoen
| 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
exploitatie | -24,4 | -76,8 | -13,1 | -17,1 | -14,2 |
reserve | -35,9 | 48,0 | 2,4 | 6,0 | 5,3 |
begrotingssaldo na bestemming | -60,2 | -28,8 | -10,6 | -11,1 | -8,9 |
waarvan incidentele baten en lasten | 70,8 | 32,5 | 22,7 | 9,0 | 2,7 |
structureel reëel begrotingsresultaat (SRE) | 10,6 | 3,7 | 12,0 | -2,1 | -6,1 |
De belangrijkste verklaringen voor het grillige verloop van het SRE zijn:
- In 2026 verslechtert het SRE ten opzichte van 2025 vooral door lagere inkomsten uit het gemeentefonds als gevolg van het ravijn. Hiertegenover staan voor een deel oplopende bezuinigingen
- In 2027 verbetert het SRE ten opzichte van 2026 vooral door extra inkomsten (accres) uit het gemeentefonds en door verdere oploop van de bezuinigingen.
- In 2028 verslechterd het SRE vooral doordat er een nieuw Ravijn ontstaat omdat gemeenten geen structureel geld hebben gekregen voor de jeugdhulp. Dit kost Almere ongeveer € 14 miljoen per jaar.
- In 2029 verslechterd het SRE vooral doordat de structurele kosten harder stijgen dan het gemeentefonds dat we ontvangen
Openstaande bezuinigingen in relatie tot het SRE
Het doel is om alle bezuinigingen die nog open staan in te vullen. Hier staat het college voor. In de bezuinigingsmonitor zijn er nog een aantal bezuinigingen die niet zijn ingevuld. Deze hebben de kleurcode oranje (vertraagd). Er zijn in deze begroting geen rode bezuinigingen (niet ingevuld). De toezichthouder kan een taakstelling schrappen uit de begroting als zij deze niet reëel vindt. Wat ons betreft zijn de bezuinigingen reëel en hoeven deze niet te worden gecorrigeerd op het SRE. De belangrijkste reden is:
- We hebben de bezuiniging op de jeugdhulp vanuit de hervormingsagenda uit de begroting gehaald (€ 17 miljoen).
- De bezuiniging op de organisatie van €3 miljoen verwachten we financieel te kunnen invullen, ook al moet er nog een inhoudelijk plan worden opgesteld waarop de bezuiniging moet worden ingevuld. Financieele invulling is (tijdelijk) mogelijk via natuurlijk verloop en een (slimme) vacaturestop.
- De hogere kosten van de OVA-indexatie op de jeugdhulp verwachten wij in te kunnen vullen door lagere kosten jeugdhulp 2025. Mocht dit niet volledig mogelijk zijn dan stellen we andere invulling vast. Als achtervang houden we de prijscompensatie 2026 achter voor andere onderdelen van de begroting.
- De bezuiniging op de Wmo Huishoudelijke hulp verwachten we in 2026 al te kunnen invullen door een verlaging van het aantal uren in het pakket.
Zie hiervoor ook een uitgebreide toelichting in de bezuinigingsmonitor .
