Ontwikkeling van de stad

Ambitie

We zetten ons in voor het toekomstbestendig houden van onze bedrijventerreinen
We houden onze bedrijventerreinen toekomstbestendig met middelen uit het Fonds Stedelijke Vernieuwing. In 2024 hebben we de raad per raadsbrief geïnformeerd over het onderzoek revitalisering Almeerse bedrijventerreinen dat wij hebben laten verrichten. Daar komt onder andere uit naar voren dat er een structurele preventieve aanpak nodig is om veroudering van bedrijventerreinen op korte termijn te voorkomen.  

We willen aan de slag met de verlenging van de Bedrijfsinvesteringszone van Almere Buiten, dat eind 2025 afloopt. Ook willen we het organiserend vermogen van ondernemers op bedrijventerreinen op onder meer Randstad en Poldervlak stimuleren om gezamenlijk te investeren in toekomstbestendige bedrijventerreinen. Veilig ondernemen, verduurzaming of grootschalig onderhoud kunnen aanleidingen zijn om de samenwerking met ondernemers en gemeente te intensiveren. Daarnaast willen we waar nodig urgente fysieke knelpunten op bedrijventerreinen als de Steiger verhelpen. Dit om de kwaliteit en veiligheid van de openbare ruimte te verhogen.

We werken aan het realiseren van de ambities uit de Mobiliteitsvisie 2020-2030

Almere maakt werk van gezonde, duurzame en veilige mobiliteit. Ons unieke gescheiden mobiliteitssysteem biedt een sterke basis om deze doelen na te streven. Onze inwoners, ondernemers en bezoekers maken onderweg gebruik van diverse netwerken in de stad. Dit gebruik gaat wel veranderen, omdat de stad groeit en vooral het centrum verder verstedelijkt. In de Mobiliteitsvisie zijn onze ambities op het gebied van versterking, verbetering en verduurzaming opgenomen. Met het MIPA geven we uitvoering aan de ambities van de mobiliteitsvisie.

We gaan in 2026 verder aan de slag met het mobiliteitsplan Hart voor de Stad

Met het mobiliteitsplan Hart van de Stad hebben we laten zien hoe we het centrum verder kunnen ontwikkelen en tegelijkertijd leefbaar en bereikbaar kunnen houden. In dit gedeelte van de stad betekent dit dat de groei van het autoverkeer afgeremd moet worden.  
In 2026 gaan we verder met het onderzoeken hoe we doorgaand autoverkeer om de stad kunnen leiden en hoe we de dreven in het centrum aantrekkelijker kunnen inrichten. Binnen de stad zorgen we voor een aantrekkelijkere leefomgeving waar meer ruimte voor ontmoeting is.
Het nieuwe parkeerbeleid kunt u binnenkort verwachten.

We gaan in 2028 zero-emissie zones instellen voor stadslogistiek

Om de klimaatdoelen te behalen en te zorgen dat de lucht die we inademen gezond blijft, willen we de uitstoot van vervuilende stoffen in de lucht verminderen. Daarom komen er vanaf 1 januari 2028 zero-emissiezones voor stadslogistiek voor de drie kernwinkelgebieden in Almere: Almere Haven, Almere Stad en Almere Buiten. In deze zero-emissiezones mogen straks geen bestel- en vrachtauto's meer rijden die schadelijke stoffen uitstoten.

We werken samen aan regionale bereikbaarheid, Pampus en Smart Mobility

We zien dat door de groei van het aantal bezoekers, bedrijven en inwoners in onze regio de druk op bestaande infrastructuur toeneemt. Voor Almere is de regionale bereikbaarheid van groot belang. Door samen te werken en kennis te delen willen we knelpunten het hoofd te bieden. Dit doen we bijvoorbeeld door te experimenteren met- en ontwikkelen van nieuwe technologische toepassingen. Dit doen we samen met partners in de regio en daarbuiten. Het DMI (Dutch Metropolitan Innovations)-ecosysteem, de innovatieopdrachten Digitale regie van gebruik van de openbare ruimte (DRO) en Digital Twin as a Service (DTaaS) zijn daar voorbeelden van.
Eind 2024 is het masterplan Almere Pampus afgerond. Dit masterplan vormt de basis voor de verdere uitwerking naar de verschillende deelgebieden. In 2026 werken we verder aan fase 1.

Openbaar Vervoer in Almere

In 2026 besteden we de nieuwe bus concessie aan die per december 2027 in moet gaan. In het eerste kwartaal van 2026 worden de inschrijvingen van de vervoerders verwacht en zullen deze beoordeeld worden. Als alles goed gaat kunnen we de concessie voor de zomer van 2026 gunnen. Dan heeft de toekomstige vervoerder nog 1,5 jaar om de implementatie voor te bereiden en een soepele start van de nieuwe concessie te garanderen. De nieuwe concessie zal de overgang markeren naar een exploitatie, die uiterlijk in 2030, volledig zero emissie is.

Doelstellingen

  • In 2026 gaan we verder met het onderzoeken hoe we doorgaand autoverkeer om de stad kunnen leiden en hoe we de dreven in het centrum aantrekkelijker kunnen inrichten.
  • We besteden de nieuwe bus concessie in 2026 succesvol aan.

Lasten & baten

42

3,3%

20

1,7%

Deze pagina is gebouwd op 10/13/2025 10:18:13 met de export van 10/11/2025 09:40:38