Wijzigingen vastgesteld door college
Neutrale bijstellingen
Autonome groei uitvoerende taken
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
1. klant contact centrum | -25 | -48 | -71 | -94 | |
2. leerplichtambtenaren | -15 | -29 | -43 | -57 | |
3. leerlingenvervoer | -37 | -70 | -103 | -136 | |
4. handhaving | -28 | -54 | -80 | -105 | |
5. belasting medewerkers | -29 | -56 | -82 | -108 | |
6. Wmo consulenten | -100 | -200 | -300 | -400 | |
7. uitvoering bijstand en schuldhulpverlening | -116 | -232 | -348 | -464 | |
inzet gereserveerd budget | 350 | 689 | 1.027 | 1.364 | |
totaal |
Doordat het aantal inwoners en woningen in Almere groeit nemen onze inkomsten en kosten ook toe. Dit noemen we autonome groei. Bij de eerste kwartaalrapportage 2025 is de verdeling van deze autonome groei opgenomen.
Een bedrag van circa € 0,3 miljoen per jaar stond nog gereserveerd voor de autonome groei van uitvoerende taken. Dit geld gaan we nu ook verdelen. In de onderstaande tabel zijn de onderdelen en uitgangspunten opgenomen voor de verdeling van dit geld.
onderwerp | maatstaf | gewicht | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|---|
1. klant contact centrum | bedrag per inwoner | 8,33 | 25.000 | 48.000 | 71.000 | 94.000 |
2. leerplichtambtenaren | bedrag per inwoner | 5,00 | 15.000 | 29.000 | 43.000 | 57.000 |
3. leerlingenvervoer | bedrag per inwoner | 12,11 | 37.000 | 70.000 | 103.000 | 136.000 |
4. handhaving | bedrag per inwoner | 9,41 | 28.000 | 54.000 | 80.000 | 105.000 |
5. belasting medewerkers | bedrag per inwoner | 9,62 | 29.000 | 56.000 | 82.000 | 108.000 |
6. Wmo consulenten | percentage van budget | 3% | 100.000 | 200.000 | 300.000 | 400.000 |
7. uitvoering bijstand en schuldhulpverlening | bedrag per bijstandsontvanger | 1.163 | 116.000 | 232.000 | 348.000 | 464.000 |
totaal | 350.000 | 689.000 | 1.027.000 | 1.364.000 |
Bijdrage onrendabele top L. Armstrongweg 26
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 374 | ||||
uitgaven | -374 | ||||
totaal |
Met de taskforce huisvesting urgenten werken we onder andere aan onze taakstelling voor de huisvestiging van vergunninghouders. Omdat permanente huisvesting niet altijd direct beschikbaar is werken we ook aan doorstroomlocaties, waar vergunninghouders tijdelijk kunnen verblijven. Voor de locatie Louis Armstrongweg 26 werken we hiervoor samen met woningcorporatie GoedeStede. Zij hebben dit pand aangekocht om te verbouwen tot een doorstroomlocatie. Deze ontwikkeling leidt voor GoedeStede tot een onrendabele top. Dat is het deel van de investering dat zij niet kunnen terugverdienen. Zoals opgenomen in bestedingsplan van de taskforce nemen wij deze kosten voor onze rekening. Voor 50% van deze kosten is nu een subsidie van het Rijk ontvangen. Dit voegen we nu toe aan het budget van de taskforce.
Capaciteit decentrale overheden klimaat- en energiebeleid (CDOKE)
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 2.455 | ||||
uitgaven | -2.455 | ||||
totaal |
Bij de septembercirculaire is de specifieke uitkering CDOKE voor 2026 omgezet naar een decentralisatie uitkering. Landelijk is door het Rijk voor 2026 een bedrag van € 666 miljoen beschikbaar gesteld. Almere ontvangt hiervan ruim € 6,2 miljoen (in 2025 was dit € 5,2 miljoen). We hadden in de begroting voor 2026 al rekening gehouden met € 3,8 miljoen aan inkomsten. Dit blijkt nu dus € 2,4 miljoen meer te zijn. Ook voor 2027 tot en met 2030 is landelijk geld beschikbaar, hoe dit verdeeld gaat worden zal later bekend worden gemaakt. Ook dit zal waarschijnlijk meer zijn dan waar nu in de begroting rekening mee is gehouden. Dit najaar onderzoeken we hoe deze middelen zich verhouden tot onze taken en op welke wijze dit het beste ingezet kan worden.
Collegevoorstel ZE-Busremise 24 juni
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
inkomsten provincie | 169 | 169 | 169 | ||
uitgaven | -169 | -169 | -169 | ||
totaal |
De gemeente wil graag dat de Almeerse bussen zero emissie (hierna ZE) worden, het liefst al bij de start van de nieuwe concessie (op 12 december 2027). ZE bussen zijn niet alleen uitstootvrij, maar ook veel stiller dan bussen met een verbrandingsmotor. Dit verbetert zowel de luchtkwaliteit als de leefkwaliteit voor bewoners langs de busbanen. Om dit mogelijk te maken zijn er locaties nodig waar bussen in de nacht en deels overdag opgeladen kunnen worden. Voor de huur van een perceel tot de start van de nieuwe concessiehouder (zomer 2027) is in totaal € 838.000 nodig. Hiervan dekken we de helft uit het budget voor energietransitie en de andere helft uit het budget voor openbaar vervoer. Met deze wijziging verwerken we de bijdrage uit het OV budget in de begroting.
Hulp aan gedupeerden Kinderopvangtoeslag-affaire
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
inkomsten Rijk | 19.000 | ||||
uitgaven | -19.000 | ||||
totaal |
Wij hebben de begroting 2025 voor de hulp aan gedupeerden van de kinderopvangtoeslag-affaire met € 19 miljoen verhoogd. In totaal verwachten we in 2025 ongeveer € 21 miljoen uit te geven. Deze uitgaven worden gedekt uit een doeluitkering van het Rijk.
Implementatie Participatiewet in balans
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 454 | 190 | 45 | 13 | 13 |
uitgaven | -454 | -190 | -45 | -13 | -13 |
totaal |
Het wetsvoorstel Participatiewet in Balans is een initiatief om de Participatiewet te vereenvoudigen en te verbeteren, met name door meer maatwerk, versoepeling van regels en een menselijkere aanpak. Bij de septembercirculaire is geld beschikbaar gesteld om deze wet in te voeren.
Impulsbudget sociale infrastructuur
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 34 | 18 | 18 | 18 | 18 |
uitgaven | -34 | -18 | -18 | -18 | -18 |
totaal |
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de inrichting van de sociale infrastructuur en daarbij behorende doelen ten aanzien van het ondersteunen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vanuit de meicirculaire is tijdelijk (2025 - 2034) extra geld beschikbaar gesteld om de infrastructuur van sociaal ontwikkelbedrijven te versterken. Bij de septembercirculaire hebben we extra geld ontvangen voor de loon en prijsontwikkelingen. Bij ons zal dit geld ingezet worden bij de Tomin Groep.
Integratie uitkering Participatie
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 372 | 391 | 417 | -8 | -8 |
uitgaven | -372 | -391 | -417 | 8 | 8 |
totaal |
Bij de septembercirculaire is voor de periode 2025 tot en met 2027 extra geld beschikbaar gesteld om de werking van loonkostensubsidie (LKS) b¿ beschut werk te verbeteren. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de loonwaardesystematiek die hier nu voor wordt gebruikt, vaak leidt tot een overschatting van de loonwaarde en daarmee tot een te lage vaststelling van de LKS.
Loonprijscompensatie 2026
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
prijscompensatie | -7.725 | -7.719 | -7.707 | -7.799 | |
stelpost accres | 7.725 | 7.719 | 7.707 | 7.799 | |
totaal |
We verhogen de budgetten van 2026 voor de loon- en prijsstijgingen. Dit betalen we vanuit het geld wat we hiervoor gereserveerd hebben op de zogenaamde stelpost accres. De prijscompensatie 2026 van ongeveer € 4 miljoen verdelen we nog niet. Dit doen we vanwege het knelpunt van de indexatie van de jeugdhulp. Als dit knelpunt niet binnen de jeugdhulp budgetten kan worden opgelost kan dit geld hier eventueel voor gebruikt worden.
Onderhoud schoolbesturen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
uitgaven | -67 | -772 | |||
inkomsten | 67 | 772 | |||
totaal |
Het onderhoud aan scholen is een verantwoordelijkheid van de schoolbesturen. Een aantal schoolbesturen heeft de gemeente gevraagd dit onderhoud uit te voeren. De kosten betalen de schoolbesturen zelf.
Overheidsbrede dienstverlening
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 190 | 190 | 190 | 190 | |
uitgaven | -190 | -190 | -190 | -190 | |
totaal |
Bij de septembercirculaire is de specifieke uitkering Informatiepunten Digitale Overheid (IDO) omgezet naar een decentralisatie uitkering. Met dit geld worden gemeenten gefaciliteerd om laagdrempelige en empathische ondersteuning te bieden bij regelzaken met de (digitale) overheid en om hun regierol in het lokale netwerk in te vullen. Almere ontvangt hiervoor € 190.000 per jaar.
Overige bijstellingen gemeentefonds 2026 en verder
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 2.241 | 1.661 | 809 | 347 | |
uitgaven | -2.241 | -1.661 | -809 | -347 | |
totaal |
Dit betreft overige bijstellingen van het gemeentefonds naar aanleiding van de septembercirculaire 2025 en wijzigingen in verwachte aantallen. Het betreft een neutrale wijziging waarbij het saldo wordt verrekend met de stelpost accres.
Toezicht gastouderopvang
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 17 | 26 | 26 | 22 | |
uitgaven | -17 | -26 | -26 | -22 | |
totaal |
De Eerste Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel om de kwaliteit van gastouderopvang beter te waarborgen. Deze wetswijziging leidt tot meerkosten voor toezicht en handhaving op de gastouderopvang. Vanuit de septembercirculaire hebben wij hiervoor geld ontvangen.
Versterking arbeidsmarktregio's
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 249 | ||||
uitgaven | -249 | ||||
totaal |
De gemeente Almere heeft als centrumgemeente een regiefunctie om de arbeidsmarktregio te versterken. Hiervoor ontvangen wij geld van het Rijk via een decentralisatie uitkering. Bij de meicirculaire heeft het Rijk extra geld beschikbaar gesteld voor de periode van 2025 tot en met 2028. Nu bij de septembercirculaire is ook voor 2029 dit geld beschikbaar gekomen.
Dit extra geld ontvangen we om nieuwe activiteiten te kunnen organiseren voor het verankeren en versimpelen van de samenwerking in de arbeidsmarktregio.
Wet integrale suïcidepreventie
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 147 | 147 | 147 | 147 | |
uitgaven | -147 | -147 | -147 | -147 | |
totaal |
Op 1 januari 2026 treedt de Wet integrale suïcidespreventie in werking. Gemeenten worden op grond van deze wet geacht suïcidepreventie in hun gezondheidsbeleid op te nemen en uit te voeren. Vanuit de septembercirculaire ontvangen we hiervoor structureel € 147.000.
Versterking omgevingsveiligheidsdiensten
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 27 | 33 | 33 | 26 | |
uitgaven | -27 | -33 | -33 | -26 | |
totaal |
Bij de septembercirculaire is aangekondigd dat bepaalde wettelijke taken op het terrein van de omgevingsveiligheid in het vervolg door gemeenten worden uitgevoerd. Hiervoor hebben we geld ontvangen voor de periode van 2025 tot en met 2028.
Volwasseneneducatie D10
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 45 | 1.023 | 1.023 | 1.023 | 1.023 |
uitgaven | -45 | -1.023 | -1.023 | -1.023 | -1.023 |
totaal |
Van het Rijk hebben we een aanvullende beschikking ontvangen voor loon- en prijscompensatie. De begroting wordt hierop bijgesteld.
Administratieve bijstellingen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
lasten | -825 | -564 | -592 | -620 | -720 |
baten | 825 | 564 | 592 | 620 | 720 |
totaal |
Bij de actualisatie van de meerjarenbegroting heeft een administratieve herordening van budgetten plaatsgevonden. Sommige budgetten verschuiven hierdoor over programmaonderdelen of activiteiten. Het betreft een veelvoud aan wijzigingen met een administratieve oorzaak.
Tarieven
Actualisatie parkeren
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 603 | 603 | 603 | 603 | |
uitgaven | -603 | -603 | -603 | -603 | |
totaal |
We verhogen de parkeertarieven trendmatig met 3,2% en corrigeren daarmee de lasten voor inflatie.
Naheffing parkeren
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 169 | 169 | 169 | 169 | |
uitgaven | -169 | -169 | -169 | -169 | |
totaal |
Het tarief voor naheffing parkeren is opnieuw berekend met de capaciteit Boa's die per 2026 in dienst komen. Hiervoor wordt een extra groepmanager aangetrokken waardoor de kosten stijgen. Deze extra kosten worden goedgemaakt door de stijging van de kostendekkenheid naar het maximale tarief en het aantal naheffingen te verhogen.
Afvalstoffenheffing
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 626 | 634 | 643 | 652 | |
uitgaven | -626 | -634 | -643 | -652 | |
totaal |
We verhogen het tarief van de afvalstoffenheffing met 1,4% en corrigeren daarmee de lasten voor inflatie.
Omgevingswet leges
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 145 | 145 | 145 | 145 | |
uitgaven | -145 | -145 | -145 | -145 | |
totaal |
We hebben de leges voor de Omgevingswet trendmatig verhoogd
Onroerende zaakbelasting
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 2.303 | 2.293 | 2.279 | 2.260 | |
uitgaven | -2.303 | -2.293 | -2.279 | -2.260 | |
verhoging 2025 eigenaren niet woningen | 2.774 | 2.811 | 2.848 | 2.984 | |
verlaging 2025 gebruikers niet woningen | -2.774 | -2.811 | -2.848 | -2.984 | |
totaal |
We hebben de ozb tarieven trendmatig verhoogd.
Daarnaast is bij de Programmabegroting 2025 is besloten om de onroerende zaakbelasting van huurders van bedrijfspanden geleidelijk in vijf stappen over te hevelen naar de eigenaren van bedrijfspanden. Dit betreft de tweede stap van vijf.
Zie ook de paragraaf lokale heffingen voor een verder toelichting.
Rioolheffing
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 503 | 509 | 515 | 522 | |
uitgaven | -503 | -509 | -515 | -522 | |
totaal |
We verhogen het tarief van de rioolheffing met 2% en corrigeren daarmee de lasten voor inflatie.
Rioolheffing - vervanging rioolstelsel
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 630 | 638 | 646 | 655 | |
uitgaven | -630 | -638 | -646 | -655 | |
totaal |
We verhogen de rioolheffing jaarlijks met 2,5% voor de vervanging rioolstelsel.
Rioolheffing - zorgplichten Oosterwold
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 359 | 292 | 43 | ||
uitgaven | -359 | -292 | -43 | ||
totaal |
We verhogen het tarief met € 6,23 voor de zorgplichten Oosterwold. Een verhoging voor de jaren 2026 en verder was al aangekondigd in de Programmabegroting 2024.
Zie de paragraaf lokale heffingen voor een verdere toeilchting.
