In de onderstaand tabel is de stand van de reserve weerstandsvermogen weergegeven zoals deze wordt verwacht. De diverse posten worden onder de tabel toegelicht.
bedragen x € 1 miljoen
| Harde buffer van het weerstandsvermogen | PR 2024 | PB 2026 | 
|---|---|---|
| Stand 01-01-2024 / 01-01-2025 | 72,8 | 91,9 | 
| Afdracht Programmarekening 2024 | -25,0 | |
| Tussentijdse winstneming 2024 / 2025 uit grondexploitaties | 20,5 | 15,1 | 
| Mutaties in voorziening negatieve grondexploitaties | 11,0 | -1,2 | 
| Mutaties in voorziening MVA-gronden | 20,1 | 0,0 | 
| Afsluitingen grondexploitaties | -6,4 | 0,0 | 
| Dotatie reserve Ruimtelijke Ontwikkeling | -1,0 | -1,4 | 
| Overige | -0,1 | 0,4 | 
| Subtotaal stand reserve | 91,9 | 104,8 | 
| Eerder vastgestelde bestemmingen | -59,6 | -69,5 | 
| Reserve voor specifieke risico’s in negatieve grexen | -18,3 | -18,9 | 
| Reserve voor macro-economische en markteconomische risico’s in negatieve grexen | -9,8 | -9,7 | 
| Reservering netcongestie | -3,7 | -3,7 | 
| Reservering overaanbod bedrijventerreinen | -1,5 | 0,0 | 
| Reservering fase 1 High Tech Campus (Zuidoever Weerwater) | -7,2 | |
| Bijdrage programma Groen/Blauw | 1,0 | 0,3 | 
| Direct beschikbaar vermogen / harde buffer | 0,0 | -3,9 | 
| Te betalen vennootschapsbelasting 2025 | -4,6 | |
| Vrij besteedbaar vermogen (-/- = tekort) | -8,5 | 
Uit bovenstaande tabel blijkt dat er nu geen afdracht van het grondbedrijf over 2025 verwacht wordt. Er wordt een tekort verwacht van € -8,5 miljoen. Dat komt onder andere door de noodzakelijke risicoreservering voor fase 1 van de High Tech Campus (zie toelichting hieronder) en de te betalen vennootschapsbelasting. We verwerken dit nadeel niet ten laste van de algemene middelen. Binnen het weerstandsvermogen is voldoende winst gereserveerd waarvan we verwachten dat deze in 2026 vrijvalt (zie toelichting hieronder bij ‘eerder vastgestelde bestemmingen’).
Uiteindelijk worden bij het MPGA 2026 de effecten en analyses op grondexploitatieniveau en per gebied en het herijkte risicoprofiel van het weerstandsvermogen gepresenteerd en ter vaststelling aan de raad voorgelegd. Het is belangrijk om te realiseren dat er in een half jaar tijd nog veel kan veranderen, zodat bovenstaande verwachting van de afdracht van het grondbedrijf beslist geen zekerheid is. Uiteindelijk kan de afdracht anders uitpakken. Wat het werkelijk is weten we in het voorjaar van 2026, bij de Programmarekening 2025.
Aan het einde van deze Paragraaf grondbeleid besteden we aandacht aan een doorkijk op de middellange termijn. Onderstaand bespreken we eerst de wijze waarop de geraamde afdracht is berekend. We laten telkens het effect op het weerstandsvermogen zien.
