Ons uitgangspunt is dat wij het tekort op onze bankrekening zoveel mogelijk kort lenen. We mogen volgens de Wet Financiering Decentrale Overheden (FIDO) echter niet te veel kort lenen, omdat het risico van rentestijgingen dan te groot is. In de wet FIDO staat hoeveel we maximaal voor een korte periode mogen lenen. Dit noemen we de kasgeldlimiet. Dit bedrag is afhankelijk van hoeveel geld we jaarlijks uitgeven. In 2025 is dit voor ons ongeveer € 106 miljoen. Op grond van de Wet FIDO mogen wij twee achtereenvolgende kwartalen de kasgeldlimiet overschrijden. In het derde achtereenvolgende kwartaal moet deze overschrijding teniet worden gedaan door een deel van de korte schuld om te zetten in langlopende schuld. In het 2e kwartaal 2025 is de kasgeldlimiet voor het tweede achtereenvolgende kwartaal overschreden, hierdoor hebben we in het 3e kwartaal langlopende leningen aangetrokken.
- Kortlopende leningen- bedragen x € 1 miljoen- Toelichting- We mogen dit jaar € 106 miljoen voor een korte periode lenen. Indien wij meer geld nodig hebben sluiten we leningen af voor langer dan een jaar. Dit noemen we langlopende geldleningen. 
 In het 3e kwartaal 2025 hebben we vier langlopende geldleningen aangetrokke n. Hierdoor zijn de kortlopende leningen gedaald onder de limiet.
- Langlopende leningen- bedragen x € 1 miljoen- Toelichting- We mogen dit jaar € 106 miljoen voor een korte periode lenen. Indien wij meer geld nodig hebben sluiten we leningen af voor langer dan een jaar. Dit noemen we langlopende geldleningen. 
 In het 3e kwartaal 2025 hebben we vier langlopende geldleningen aangetrokke n.
- Rentekosten- bedragen x € 1 miljoen- Toelichting- De gemiddelde rente is gestegen, daardoor zijn onze rentekosten ook hoger geworden. 
- Rentetarieven kortlopende leningen- procenten- Toelichting- We verwachten dat de rente op de kortlopende leningen stijgt met gemiddeld 0,2%. 
- Rentetarieven langlopende leningen- procenten- Toelichting- We verwachten dat de rente op de langlopende leningen stijgt met gemiddeld 0,3%. 
