bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
andere financiering Praktijkondersteuners huisartsen | 750 | 1.243 | 1.243 | 1.243 | 1.243 |
GGD bestuursondersteuning en basis op orde | -332 | -332 | -332 | -332 | |
Wet publieke gezondheid (consultatiebureau) | -132 | -1.213 | -1.213 | -1.213 | -1.213 |
Algemene taakstelling Zorg en Welzijn | 302 | 302 | 302 | 302 | |
maatschappelijke voorzieningen 2029 | -20 | ||||
niet bezuinigen op Speelhaven | -60 | -60 | -60 | ||
totaal | 618 | -60 | -80 | -60 |
Andere financiering Praktijkondersteuners huisartsen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
a. vrijval subsidie POH | 750 | 1.518 | 1.518 | 1.518 | 1.518 |
b. inzet op casusregie | -275 | -275 | -275 | -275 | |
totaal | 750 | 1.243 | 1.243 | 1.243 | 1.243 |
Per 1 juli wordt de subsidie POH overgenomen door de zorgverzekeraar. Hiermee valt het subsidiebudget binnen de begroting vrij. Vanaf 2026 wordt er nog wel € 275.000 voor capaciteit ingezet om het sturingsmechanisme van de POH-functie te behouden en casusregie rond jGGZ problematiek te verstevigen. Hierover zijn afspraken gemaakt met de Zorggroep Almere.
GGD bestuursondersteuning en basis op orde
In de begroting van gemeenschappelijke regeling GGD 2025 zijn deze posten incidenteel toegekend met de bestuurlijke opdracht om te kijken of binnen de GR de mogelijkheid bestaat om dit in te passen. Vanuit de bestuurlijke opdracht is gebleken dat er geen ruimte binnen de GR is om de genoemde punten te financieren zonder door de wettelijke taken heen te zakken. We hebben hier ook geen zienswijze op ingediend.
Wet publieke gezondheid (consultatiebureau)
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
a. tekort JGZ | -142 | -142 | -142 | -142 | |
b. knelpunt rekenfout | -339 | -339 | -339 | -339 | |
c. JGZ versoberen taken niet doorvoeren | -132 | -132 | -132 | -132 | -132 |
d. uit te werken bezuinigingsopdracht niet mogelijk | -600 | -600 | -600 | -600 | |
totaal | -132 | -1.213 | -1.213 | -1.213 | -1.213 |
In samenwerking met de GGD Flevoland en de JGZ Almere, bieden wij Almeerders publieke (jeugd)gezondheidszorg aan. Onder andere in de vorm van de vaccinatieprogramma’s, infectieziekte-bestrijding, jeugdverpleegkundigen, consultatiebureaus en het meldpunt Vangnet en Advies. Het afgelopen jaar hebben wij geconstateerd dat de GGD onder grote financiële druk staat. En daarmee de basisinfrastructuur van de publieke gezondheidszorg ernstig onder druk is komen te staan. Dit kan niet zo doorgaan. Aanvullende financiële middelen zijn nodig om in 2026 de wettelijke verplichtingen na te komen. Hiermee wordt de basisinfrastructuur voor publieke gezondheidszorg op orde gebracht. En kunnen bijvoorbeeld Almeerse kinderen de zorg (zoals via het consultatiebureau) krijgen waar zij recht op hebben.
Er lag de opdracht om financiële ruimte te zoeken door het versoberen van taken JGZ (€ 132.000) en een onderzoeken naar bovenwettelijke taken JGZ (taakstellend € 600.000). De conclusie is dat de bezuiniging niet mogelijk is, zonder de sociale basis en toegang tot jeugdhulp verder onder druk te zetten. Dit om laagdrempelige hulpverlening te kunnen blijven aanbieden en de inzet van jeugdhulp niet verder te laten stijgen. De taakstelling wordt daarom niet doorgevoerd. Er is wel een algemene taakstelling op Zorg en Welzijn opgenomen van € 302.000 die hieronder wordt toegelicht.
Algemene taakstelling Zorg en Welzijn
We leggen een algemene taakstelling op binnen zorg en welzijn van € 0,3 miljoen. We verwachten de eerste jaren de bezuiniging in te kunnen vullen door fasering van de extra uitgaven op de wettelijke taak gezondheid. Voor een structurele oplossing gaan we onderzoek doen binnen het hele gezondheids- en welzijnsbeleid.
Maatschappelijke voorzieningen 2029
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
a. inzet stelpost maatschappelijke voorzieningen | 346 | ||||
b. vervanging multifunctionele plek Stedenwijk | -201 | ||||
c. multifunctionele plek Molenbuurt | -105 | ||||
d. tijdelijke voorziening multifunctionele ruimte in Nobelhorst. | -20 | -40 | |||
totaal | -20 |
a. In de begroting is jaarlijks € 0,5 miljoen (cumulatief) beschikbaar voor maatschappelijke voorzieningen. Eerder is al besloten hoe we het geld tot en met 2028 inzetten. In deze begroting doen we een voorstel voor de inzet voor 2029. € 0,1 miljoen zetten we in voor het tekort in 2028, waar eenmalig teveel geld is ingezet. Verder wordt € 54.000 nu nog niet ingezet, maar gereserveerd voor een volgend voorstel.
b. vervanging multifunctionele plek Stedenwijk
Het nieuwe gebouw geeft ruimte aan basisonderwijs, een kinderdagopvangorganisatie en een welzijnsorganisatie. Door huisvesting onder 1 dak vormen ze een buurtcentrum dat essentieel is voor de groei en ontwikkeling van de wijk. Het versterkt hun samenwerking, aanbod en activiteiten worden nauw op elkaar afgestemd. Hiermee wordt vorm gegeven aan de doelstelling in de maatschappelijke agenda om in de wijk aanwezig te zijn en ruimte voor ontmoeting te bieden. Er is een investeringskrediet nodig van € 2,5 miljoen.
c. multifunctionele plek Molenbuurt
In Molenbuurt gaan de basisscholen Het Tjasker en Het Kompas gezamenlijk een nieuw schoolgebouw betrekken. Het is mogelijk om het wijkteam, de jeugdgezondheidszorg/jeugdhulp en het Financiële Huis in het schoolgebouw te huisvesten. Inwoners van de Molenbuurt kunnen dan op 1 herkenbare plek in de wijk terecht voor advies, informatie en hulp. Hiermee wordt vorm gegeven aan de doelstelling in de maatschappelijke agenda om in de wijk aanwezig te zijn en ruimte voor ontmoeting te bieden. Er is een investeringskrediet nodig van € 1,8 miljoen.
d. tijdelijke voorziening multifunctionele ruimte in Nobelhorst.
De realisatie van Nobelhorst vordert. Door de geïsoleerde ligging van de wijk binnen Almere is het nodig om voldoende maatschappelijke voorzieningen in de wijk mogelijk te maken. Door deze juist in de wijk met de minst draagkrachtige bewoners te bouwen, ondersteunen we een evenwichtige ontwikkeling. De woningbouwcorporatie wil investeren, maar heeft voor deze investeringen zekerheden nodig. Door deze zekerheid te bieden, kunnen de minimaal benodigde ruimtes worden gerealiseerd. Daarmee dragen we bij aan de doelstelling vanuit de Maatschappelijke Agenda om deze functies tijdig in de wijk te realiseren en zo ondersteuning van bewoners en ontmoeting door bewoners tijdig mogelijk te maken.
Niet bezuinigen op Speelhaven
Bij de Programmabegroting 2025 is besloten tot een structurele bezuiniging vanaf 2027 op de Speelhaven. Eerder was al door de raad besloten in het kader van de bezuinigingen op het welzijnskader om dit budget af te bouwen. Wij vinden het belangrijk om het budget voor bemensing van de Speelhaven toch structureel beschikbaar te stellen. We draaien daarom deze bezuinigingen terug.
