bedragen x € 1.000
| omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 
|---|---|---|---|---|---|
| achterblijvende leges Omgevingsvergunningen | |||||
| Bijdrage Veiligheidsregio Flevoland | |||||
| Evenementenvergunningen blijven achter | -65 | ||||
| kostenverhoging robuustheid omgevingsdienst vanaf 2026 | 100 | ||||
| totaal | 35 | 
Achterblijvende leges Omgevingsvergunningen
bedragen x € 1.000
| omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 
|---|---|---|---|---|---|
| a. achterblijven bouwleges | -2.685 | ||||
| b. Minder inzet flexibele schil door minder vergunningen | 725 | ||||
| c. lagere rijksbijdrage | -522 | ||||
| d. inzet risicoreservering | 2.482 | ||||
| totaal | 
Door vertraging, van vooral grote bouwprojecten, blijven de baten van bouwleges in 2025 achter. De verwachting is dat dit incidenteel is gezien het aantal te verwachten projecten die voor de komende jaren in de pijplijn zitten. De kosten van onze flexibele schil dalen niet in gelijke mate, doordat kleine en middelgrote bouwprojecten wel doorgaan. Deze kosten meer geld dan bouwleges voor deze bouwprojecten opleveren. Door kruisfinanciering van grote bouwprojecten werd dat in het verleden gecompenseerd, echter is dat nu niet het geval door het achterblijven van grote projecten. Ondanks beheersmaatregelen om beperkt met inhuur om te gaan, noodzaakt werkdruk en ziektevervanging tot inzet van onze flexibele schil. Per saldo blijft er een tekort over van € 2 miljoen. Dit tekort komt voor € 0,5 miljoen omdat we minder van het Rijk ontvangen dan verwacht voor de implementatie van de Omgevingswet.
Het tekort hebben wij onttrokken aan de risicoreserve die wij hebben aangehouden voor de implementatie van de omgevingswet. Hierna blijft nog € 0,5 miljoen beschikbaar voor het resterende risico die de invoering van de omgevingswet en WKB met zich meebrengen.
Bijdrage Veiligheidsregio Flevoland
bedragen x € 1.000
| omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 
|---|---|---|---|---|---|
| Extra rijksbijdrage regionale kerntaken | 303 | 303 | 303 | 303 | |
| korting rijk BDUR | -303 | -303 | -303 | -303 | |
| totaal | 
Bij de Veiligheidsregio Flevoland moeten vrijwilligers worden omgezet naar beroepskrachten vanwege Europese regelgeving. Dat leidt de komende jaren tot € 3 miljoen aan extra kosten, oplopend naar € 5 miljoen in 2029. In uw zienswijze heeft u de Veiligheidsregio gevraagd om de extra kosten de komende jaren binnen de bestaande reserves op te vangen. De Veiligheidsregio stelt voor om die oplossing over te nemen. Dat voorkomt een knelpunt van € 1,5 miljoen voor Almere de komende twee jaar. Daarnaast kort het Rijk de Veiligheidsregio met 10% op de BDUR (SPUK). Dat leidt voor Almere tot een tekort van € 0,3 miljoen per jaar. Dit is de verantwoordelijkheid van het Rijk, en naar verwachting wordt dit ook opgelost met een extra bijdrage voor regionale kerntaken. Daarvoor zal de Veiligheidsregio wel in een begrotingswijziging de bijdrage van gemeenten weer moeten verlagen. Het kan zijn dat in 2026 niet het volledige bedrag wordt gecompenseerd. Als dat tot een nadeel voor Almere leidt zetten we daar de risicoreservering van voor € 3 miljoen in.
Evenementenvergunningen blijven achter
In 2025 hebben we de tarieven van evenementenvergunningen verhoogd om de taakstelling op evenementen te halen. Naast de tariefsverhoging (50% dit jaar en 50% in 2026) was het tevens de bedoeling om meer en grote evenementen naar Almere te halen. Dit is helaas nog niet gelukt, waardoor we voor dat grote evenement geen leges in rekening hebben kunnen brengen. De verwachting is dat het nieuwe evenementenbeleid ervoor gaat zorgen dat dit de komende jaren gaat veranderen.
Kostenverhoging robuustheid omgevingsdienst vanaf 2026
De verwachting was dat de kosten van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi- en Vechtstreek in 2025 zouden stijgen door extra eisen over de robuustheid. Echter, een aantal kosten worden pas vanaf 2026 in rekening gebracht in plaats van 2025. Ook kunnen we de stijgende kosten voor circulaire taken via de CDOKE-middelen betaald krijgen. Dit is een extra subsidie vanuit het rijk voor het uitvoeren van klimaat- en energiebeleid. Omdat bepaalde kosten in 2026 en verder nog niet zeker zijn, verwerken we de meevaller nu alleen voor 2025.
