Projectvertraging
bedragen x € 1.000
| omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 
|---|---|---|---|---|---|
| afvalwater Oosterwold | 3.610 | -900 | -1.200 | -1.510 | |
| tekort onderhoud asfalt 2026 | 1.557 | -1.557 | |||
| totaal | 5.167 | -2.457 | -1.200 | -1.510 | 
Afvalwater Oosterwold
Op basis van het raadsvoorstel Fasering, verrekening en dekking afvalwaterzorg Oosterwold (23225) is geld beschikbaar gesteld voor de afvalwaterzorg in Oosterwold. Er waren toen nog veel onzekerheden, bijvoorbeeld over wanneer welke kosten zich zullen voordoen. We stellen deze inschatting nu bij, op basis van de actuele inzichten. We verwachten het geld dat in 2025 overblijft de komende jaren alsnog nodig te hebben voor deze taken. We schuiven dit geld daarom door.
Tekort onderhoud asfalt 2026
bedragen x € 1.000
| omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 
|---|---|---|---|---|---|
| Versnelling Gooimeerdijk Oost | -443 | 443 | |||
| verwacht resultaat beheer en onderhoud 2025 | 2.000 | -2.000 | |||
| totaal | 1.557 | -1.557 | 
Uit diverse inspecties in 2025 is gebleken dat er op veel onderdelen van het asfalt achterstallig onderhoud is. Dit achterstallig onderhoud moet zo snel mogelijk worden weggewerkt om verder kapitaalverlies en risico's zoveel als mogelijk te voorkomen.
Door binnen de beheer en onderhoudsbegroting te prioriteren kunnen we een groot deel van het knelpunt oplossen. Daarnaast gebruiken wij het verwachte jaarresultaat 2025 van € 2 miljoen in 2026 om dit knelpunt op te lossen. Dit resultaat komt voor € 0,3 miljoen door hogere inkomsten uit lichtmastreclame, voor € 0,5 miljoen verwachten we lagere nutskosten en we verwachten € 1,2 miljoen over te houden op het beheer- en onderhoudsprogramma. Ook houden we geld over voor het herstel van het asfalt op de Gooimeerdijk Oost. We ronden dit project eerder af waardoor we € 0,4 miljoen van het budget uit 2026 naar 2025 halen. Hierna is nog € 1,5 miljoen over in 2026 wat ook ingezet wordt om het achterstallig onderhoud aan het asfalt te betalen.
Met deze maatregel kunnen we het achterstallig onderhoud grotendeels opvangen. Hierna blijft er nog knelpunt van ongeveer € 3 miljoen over. Dit lossen wij op door te faseren en prioriteren binnen het programma van beheer en onderhoud.
