Almere is de jongste stad van Nederland, waar in de herfst van 1976 de eerste mensen zijn komen
wonen. Om die nieuwe inwoners van Almere een goede start te geven in hun nieuwe leven heeft
de gemeente gezorgd dat er maatschappelijke voorzieningen dichtbij aanwezig waren zoals: scholen, gymzalen, sporthallen, buurtontmoetingscentra, kinderdagverblijven, bibliotheken, brandweerkazernes en zwembaden. Over een periode van 50 jaar is daarmee een gemeentelijke kernportefeuille opgebouwd van meer dan 365 gebouwen en objecten. Deze gemeentelijke gebouwen stellen de inwoners van Almere in staat om onderwijs te volgen, te sporten, te recreëren, van cultuur te genieten en elkaar te ontmoeten. Deze gebouwen vormen daarmee een essentieel onderdeel voor een goed functionerende vitale stedelijke samenleving.
De vastgoedportefeuille
In onderstaande grafiek is het gemeentelijk vastgoedbezit weergegeven (peildatum augustus 2025) in procenten van het aantal objecten.
Naast het vastgoed dat in gemeentelijk eigendom is, wordt ook vastgoed gehuurd van derden. Momenteel huren wij 12 panden of ruimten van derden. Van de gemeentelijke panden hebben 5 panden de status van gemeentelijk monument.
Vastgoedportefeuille
procent m2 BVO
99
100,0%
Beleidskader
Het beleidskader wordt gevormd door de Kadernota Vastgoedbeleid Almere 2021. Een Kadernota met een fundament voor maatschappelijke, bedrijfseconomische en strategische afwegingen rondom gemeentelijk vastgoed.
Meerjaren Perspectief Vastgoed Almere (MPVA)
Om zicht te houden op ontwikkelingen die van invloed zijn op de gemeentelijke vastgoedportefeuille maken wij jaarlijks een Meerjaren Perspectief Vastgoed Almere (MPVA). Dit MPVA wordt voorafgaand aan de programmabegroting opgesteld. We analyseren de gebouwen en brengen de plannen van huurders en gebruikers in kaart. Daarbij houden we zicht op belangrijke (beleidsmatige) trends en ontwikkelingen. Met behulp van dit MPVA zijn we in staat om te sturen op het behoud van de waarde van ons vastgoed voor de stad .
Onderhoud
In de kadernota Vastgoedbeleid is vastgesteld dat het gemeentelijk vastgoed conditiegestuurd wordt onderhouden op niveau 3 conform de NEN 2767. Niveau 3 houdt in een redelijk onderhoudsniveau waarbij plaatselijke zichtbare veroudering mogelijk is maar waarbij de functievervulling van plaatselijke bouw- en installatiedelen niet in gevaar is. Ter vergelijking: niveau 1 is nieuwbouwniveau en niveau 6 heeft niveau slecht en is technisch gezien rijp voor de sloop.
Voorzieningen planmatig onderhoud
Om de kosten voor planmatig onderhoud te egaliseren wordt gewerkt met een tweetal voorzieningen voor planmatig onderhoud. Eén voorziening wordt gebruikt voor gymzalen en tijdelijke onderwijshuisvesting. De andere wordt gebruikt voor maatschappelijk vastgoed, parkeren en overige gebouwen. De voorzieningen worden gevoed door dotaties.
In onderstaande tabel wordt het verloop van de voorziening planmatig onderhoud gymzalen en tijdelijke onderwijshuisvesting weergegeven.
bedragen x € 1.000
| jaar | beginstand | dotatie | uitgaven | eindstand | 
|---|---|---|---|---|
| 2025 | 1.874 | 1.577 | 1.113 | 2.338 | 
| 2026 | 2.338 | 1.456 | 1.519 | 2.276 | 
| 2027 | 2.276 | 1.456 | 1.766 | 1.966 | 
| 2028 | 1.966 | 1.456 | 1.336 | 2.086 | 
| 2029 | 2.086 | 1.456 | 1.574 | 1.968 | 
| 2030-2034 | 1.968 | 7.282 | 9.068 | 182 | 
  
In onderstaande tabel wordt het verloop van de voorziening planmatig onderhoud voor het maatschappelijk vastgoed, parkeren en de overige gebouwen weergegeven.
bedragen x € 1.000
| jaar | beginstand | dotatie | uitgaven | eindstand | 
|---|---|---|---|---|
| 2025 | 11.449 | 6.906 | 5.206 | 13.149 | 
| 2026 | 13.149 | 6.164 | 9.844 | 9.470 | 
| 2026 | 9.470 | 6.164 | 7.842 | 7.792 | 
| 2028 | 7.792 | 6.164 | 6.818 | 7.139 | 
| 2029 | 7.139 | 6.164 | 4.920 | 8.383 | 
| 2030-2034 | 8.383 | 30.822 | 38.858 | 347 | 
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed
Stand van zaken
In het coalitieakkoord 'Samen bouwen aan Almere' 2024-2026 wordt ingezet om verder te bouwen aan een groene, gezonde en duurzame stad. Een van de stappen om dit te bereiken is de vergroening en verduurzaming van onze ‘eigen’ gebouwen evenals asbestsanering. Om die ambities waar te maken is een Routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed Almere opgesteld. Met de Routekaart Verduurzaming Gemeentelijk Vastgoed Almere wordt inzichtelijk gemaakt waaruit de verduurzamingsopgave bestaat en wat de strategie en uitgangspunten zijn om in 2050 zoveel mogelijk CO2-reductie te realiseren. Overigens worden al meer dan 10 jaar maatregelen genomen om de gemeentelijke gebouwen duurzamer te maken. Zo liggen er inmiddels op 90% van de geschikte daken (uitgezonderd de scholen) zonnepanelen, in totaal bijna 16.000 stuks. De opbrengst van de zonnepanelen is zo'n 20% tot 25% van het stroomverbruik in de gebouwen.
Er is, als gevolg van een amendement bij de programmabegroting 2024, een krediet beschikbaar gesteld voor de eerste tranche verduurzaming. De eerste stappen die in dat kader gezet zijn, is het laten opstellen van zogenaamde maatwerkadviezen. Hiermee wordt specifiek duidelijk welke duurzaamheidsmaatregelen genomen moeten worden en wat daarvan de verwachte kosten en opbrengsten zijn. Door capaciteitsgebrek bij de adviserende partijen heeft het laten opstellen van deze maatwerkadviezen ernstige vertraging opgelopen. Inmiddels is een aantal van die adviezen binnen en geanalyseerd. Dat heeft geleid tot voorgenomen verduurzaming van 11 panden waarmee dit jaar nog zal worden begonnen. Hiermee wordt naar verwachting 192.000 kg CO2 bespaard. Dat is 62% minder CO2 uitstoot ten opzichte van de huidige uitstoot van deze gebouwen. Als deze panden zijn aangepakt blijven nog 116 gebouwen over die verder verduurzaamd moeten worden. Dat is 80% van de opgave volgens de Routekaart verduurzaming. Voor de volledige resterende verduurzamingsopgave is op dit moment geen budget beschikbaar. Gezien de financiële positie hebben we besloten een verlaagde aanvraag te doen voor de tweede tranche. In totaal gaat het voor de tweede tranche om een investering van € 8,8 miljoen. Hiermee kunnen we weer 23 panden verduurzamen. Uiteindelijk stellen we in deze programmabegroting € 1 miljoen krediet beschikbaar voor de tweede tranche. Hoewel dit energiebesparingen oplevert leidt dit per saldo toch tot structureel € 50.000 extra kosten per jaar.
Nieuwe verduurzamingseisen
Onlangs zijn er op Europees niveau nieuwe verduurzamingseisen gesteld aan nieuwe en bestaande gebouwen via de Energy Performance of Buildings Directive IV (EPBD IV). Een van de belangrijkste eisen is dat nieuwe overheidsgebouwen per 2028 “zero emission buildings” (ZEB) moeten worden, vergelijkbaar met energieneutrale gebouwen .
WKO installatie
Naast de duurzaamheidsinvesteringen die ten laste van het krediet van de 1 e tranche verduurzaming komen, zijn er ook voorbereidingen geweest voor een investering in een warmte-koudeopslag (WKO-installatie) voor het Stadhuis en De Nieuwe Bibliotheek. Bij de programmabegroting 2025 was daar nog aanvullend krediet voor aangevraagd. Onlangs heeft de aanbesteding plaatsgevonden. Helaas is er geen enkele geldige inschrijving geweest. Daarmee wordt dit project voorlopig stopgezet. Onderzocht wordt wat het vervolg zal zijn.
Overige investeringen
In het stadhuis wordt gebruik gemaakt van spiegeldraadglas. Dit type glas wordt voornamelijk bij de binnenwanden bij de rode trappen van de B en C vleugel gebruikt. Door de toepassing van deze grote hoeveelheden spiegeldraadglas wordt afbreuk gedaan aan de zogenaamde WBDBO-eis uit het Bouwbesluit. WBDBO staat voor Weerstand tegen BrandDoorslag en BrandOverslag.
Door het gebruik van dit spiegeldraadglas is de brandveiligheid onvoldoende gewaarborgd. Het glas moet daarom vervangen worden door glas dat aan de eisen voldoet. Om het glas te kunnen vervangen wordt daarom een krediet aangevraagd van € 1.150.000.
Oudere gebouwen
Onze gebouwen worden steeds ouder. Daarmee komen steeds meer gebouwen in een fase dat ze of gerenoveerd moeten worden of dat vervangende nieuwbouw nodig is. Er is verder onderzoek nodig om een uiteindelijke strategie te bepalen voor de gebouwen. Dit zal steeds een afweging zijn tussen de technische noodzaak om te vervangen of te renoveren, de functionele mogelijkheden van het pand, duurzaamheidsdoelstellingen en de gebiedsdoelstellingen en -ontwikkelingen. Hierbij gaat het om de niet-onderwijspanden. Renovatie en vervanging van onderwijspanden loopt via het Integraal Huisvestingsplan (IHP).
Leegstand
De leegstand in onze portefeuille bedraagt 1,3%. De leegstand doet zich voor in delen van De Voetnoot, Cultuurhuis Almere Buiten, voormalige Popzaal/Casino, voormalige tijdelijke onderwijshuisvesting aan de Prozastraat 121A en enkele lokalen in voormalige noodscholen. Deze beperkte leegstand brengt met zich mee dat er slechts een beperkte mate van flexibiliteit is om nieuwe huisvestingsvragen op te vangen.
Verkoop
Verkoop van vastgoed is aan de orde als een pand leeg is gekomen en de afwegingen – zoals genoemd in de kadernota Vastgoedbeleid - zijn doorlopen. Als er geen reden meer is om het pand te behouden, dan wordt het pand verkocht. In de kadernota is vastgelegd dat gebouwen worden verkocht volgens de principes: transparant, openbaar en marktconform. De goedkeurende rol van de raad bij verkoop is nader vormgegeven. Sinds 2014 wordt de lijst met potentiële verkooppanden jaarlijks bij de programmabegroting ter goedkeuring voorgelegd aan de raad. Afhankelijk van de marktomstandigheden komt verkoop al dan niet daadwerkelijk tot stand. Als verkoop niet lukt, dan kan gekozen worden voor verhuur. Het pand verdwijnt dan in het volgende jaar van de geactualiseerde verkooplijst.
| Object | Voorgenomen verkoop | 
|---|---|
| Sluis 3 | 2026 | 
| Parkeerplekken Marehof | 2026 | 
Het pand Sluis 3 in Almere Haven is al jarenlang in gebruik als restaurant. Er is voor ons geen reden om dit pand in bezit te houden, vandaar dat wij dit pand willen verkopen.
Als gemeente zijn wij eigenaar van 6 parkeerplekken in de parkeergarage onder het woon/winkelcomplex De Marehof. Deze werden verhuurd. Omdat er geen huurders meer zijn en het bezit geen enkel gemeentelijk beleidsdoel dient, willen wij deze verkopen.
Slooplijst
Sloop is aan de orde als een gebouw niet meer geschikt is voor (tijdelijk) hergebruik, te verouderd is, investeringen niet rendabel zijn en er geen belangstelling meer voor is. De volgende panden komen in aanmerking om op termijn gesloopt te worden als verhuur of verkoop geen optie meer is.
| Object | Voorgenomen sloop | 
|---|---|
| Gymzaal Sas Van Gentlaan | 2026 | 
De gymzaal aan de Sas van Gentlaan zou in 2025 gesloopt worden. De gymzaal is naar verwachting nog steeds nodig als winteropvanglocatie. Sloop wordt daarom in 2026 verwacht.
